Hver anden boligejer bruger sin håndværker som rådgiver

0

Næsten halvdelen af alle boligejere bruger deres håndværker som rådgiver, når de skal i gang med et byggeprojekt, viser en ny analyse.
Det glæder Dansk Byggeri, som dog opfordrer boligejerne til at se sig godt for og vælge en professionel håndværker, som er med i en garantiordning.

Bolius’ Boligejeranalyse 2018 viser, at 45 procent af boligejerne tyr til deres håndværker, når de søger råd, før de går i gang med et byggeprojekt. Derfor er det ifølge Dansk Byggeri vigtigt at vælge en seriøs, professionel virksomhed, som løbende holder sig ajour med de byggetekniske regler og kan give en korrekt, opdateret rådgivning.
– Danske håndværkere er godt klædt på, når det gælder byggelovgivning, arbejdsmiljø og håndværksmæssige konstruktioner. Men boligejeren bør først og fremmest altid vælge en håndværker, som er omfattet af en garantiordning som fx Byg Garanti. Derudover er det en god idé, at spørge i omgangskredsen. Hvis naboen eller et familiemedlem kan anbefale håndværkeren, så tag kontakt til ham. For tillid er det bedste udgangspunkt for et godt samarbejde, siger direktør Peter Stenholm, Dansk Byggeri.

Gode råd, service,
garanti og erstatning
Dansk Byggeri er erhvervs- og arbejdsgiverorganisation for 5.700 bygge- og anlægsvirksomheder, men organisationens arbejde er også til gavn for private boligejere, der skal i gang med et byggeprojekt. Dansk Byggeri har blandt andet udviklet Byg Garanti. Lige som Byggeriets Servicekoncept er udviklet sammen med Forbrugerrådet og AB-Forbruger i samarbejde med Energistyrelsen.
– En af vores opgaver er at formidle love og regler og sikre ordnede forhold – til gavn for både forbrugere og virksomheder. Og ordningerne er alle sammen med til at stille forbrugerne godt, når de indgår et samarbejde med en af vores virksomheder, siger Peter Stenholm.

Flydende dialog
og solidt sikkerhedsnet
Byggeriets Servicekoncept er en rettesnor for, hvordan en byggeopgave kan gennemføres. En række punkter hjælper både forbrugere og håndværkere med at lave præcise aftaler om arbejdets udførelse, pris og varighed. Mens AB-Forbruger beskriver standardbetingelserne for de aftaler, der bliver indgået.
– Ved at tage udgangspunkt i Servicekonceptet sikrer du en flydende dialog, og med AB-Forbruger er du sikker på et solidt aftalegrundlag.
– Hvis noget skulle gå galt i samarbejdet, får du et økonomisk sikkerhedsnet med Byg Garanti, der dækker sjusk, fejl og mangler op til 150.000 kr., slutter direktør i Dansk Byggeri Peter Stenholm.

Del.

Der er lukket for kommentarer.