Ny kampagne: Hvornår er det OK at ringe 1-1-2..?

0

Egen læge, lægevagt eller 1-1-2…? Hvem skal der ringes til i nødsituationer..?
Det kommer helt an på situationen, men alligevel kan man let komme i tvivl, og dét vil Region Nordjylland nu gøre noget ved, i alles interesse: Ring til din egen læge på hverdage.
Er du kommet til skade eller er du blevet pludseligt syg uden for lægens åbningstid, så ring til lægevagten på 70 150 300. Ring til 1-1-2, hvis der er tale om livsfare.

Sådan lyder regionens anvisning i skelnen mellem og brug af de akutte tilbud: 1-1-2 og lægevagt. Fokus er på de unødvendige opkald, som både 1-1-2 og lægevagten modtager. Altså hvor borgeren i røret lige så godt kunne vente på, at egen læge åbner, – eller måske slet ikke behøver lægehjælp.

Uheldigt at spilde lægens tid
– De akutte tilbud er netop til akut opstået sygdom eller skade. Derfor er det uheldigt, når vores professionelle personale skal bruge deres tid på ikke-akutte opkald, siger regionsrådsformand Ulla Astman (S), og fortsætter:
– Det er vigtigt, at vi får fokus på en mentalitet, hvor man tænker sig om en ekstra gang, inden man ringer. Det er både en hjælp til os selv og det personale, vi er dybt afhængige af, når skaden sker.

Ring IKKE 1-1-2
hvis det kun er en bagatel
– Vores personale hos det præhospitale beredskab, 1-1-2, er utroligt dygtige, både til at afklare, vejlede og hjælpe de borgere, der ringer ind i en ofte kritisk situation.
– Men det er vigtigt, at man kun benytter os i netop akutte og kritiske situationer, og det er det f.eks. ikke, når en borger er faldet ned fra stigen og har forvredet sin skulder:
– Han skal ringe til lægevagten og eventuelt få et lift af en ven. Det er heller ikke umiddelbart livstruende, når et ungt menneske fredag aften har fået for meget at drikke. Han eller hun skal følges hjem og sove. Løsningen er ikke 1-1-2, og udpumpning findes ikke længere på hospitalet, siger direktør for den Præhospitale Virksomhed, Peter Larsen.

Lægehjælp døgnet rundt
– De nordjyske borgere har adgang til lægehjælp døgnet rundt, men vi har travlt i lægevagten. Det er vigtigt at huske, at langt de fleste henvendelser om sygdom skal ske til egen læge i dagtiden. Lægevagten skal betragtes som en nødforanstaltning.
Vi tager os af pludseligt opstået sygdom eller skade eller kraftig forværring af eksisterende sygdom. Vi tager os ikke af receptfornyelser, børneorm, øjenbetændelser eller 3. dags feber, der hverken er blevet bedre eller værre. Det er ikke akut og kan vente til egen læge åbner, siger praktiserende læge og formand for lægevagten i Nordjylland, Charlotte Lønskov.

Humor og samfundssind
Kampagnen bruger i høj grad humor som virkemiddel.
En løftet pegefinger virker sjældent, til gengæld husker man bedre, hvis noget har været overraskende eller ligefrem fået et smil frem på læben. Kampagnen har fokus på de ting, de fleste kan blive enige om, man IKKE skal ringe til 1-1-2 eller lægevagten med, og dermed skal den være med til at påvirke den generelle holdning blandt borgerne.

FOTO: Dette foto er IKKE fra kampagnen

Del.

Der er lukket for kommentarer.