Sådan gik det til da mormor (og farmor) var unge: Børn prøvede selv i køkkenet

0

På Guldbæk Friskole – som iøvrigt holder ”åben skole” for alle interesserede tre eftermiddagstimer torsdag den 1. november – har eleverne siden sommerferien arbejdet med temaet ”MORMORMAD”. Det er på det seneste kulmineret i to fredage, hvor alle børn på skift var på besøg hos bedsteforældre og naboer af skolen, hvor de fik mulighed for at lave ægte ”mormormad”, – som vist iøvrigt ligner dén mad, FARMOR laver…!.

Temaet har handlet om mad fra 40’erne, 50’erne og 60’erne. Der er lavet mad på skolen, snakket opbevaring og præservering af mad, køleskabets historie, kartoflens vej til det danske middagsbord, husholdningsskoler og meget mere.
Guldbæk Friskole har haft en større udstilling af køkkenredskaber fra mormors barndom. Der har været besøg af en pensioneret slagter. Eleverne har smagt på røget mad, syltet mad, levergryde og budding, – og de har hele vejen igennem været modige og smagt på mange forskellige madvarer, de ikke havde prøvet før. Og de fleste kunne lide det hele..!

På besøg hos ”bedsterne”

I grupper på 4-10 elever har skolens børn været sendt ud af huset på besøg hos bedsteforældre. Her har de lavet mad, snakket gamle dage og bare hygget med god tid og ro. En fantastisk oplevelse både for børn og bedsteforældre. Tilbagemeldingerne fra bedsteforældrene lød på søde, høflige, arbejdsomme og sultne børn, der spiste godt af alle retter – ikke kun desserten.

…også Giro 413!

Sådan skriver en farmor, som havde besøg af 7 elever:
Jeg havde glæden af børn fra 2. -og 4. klasse.
Temaet var dømt ”Søndagsmiddag” med ”Giro 413 musik”
Til min store overraskelse kunne børnene synge med på mange af sangene – det var bare så vildt hyggeligt.
Mine forældres ”fine stel” blev fundet frem af gemmerne til søndagsmiddagen.
Der skulle drikkes kaffe til kringle og småkager – og alle børn drak kaffe med mælk i.
De for mig ”små børn” – opførte sig som ” dejlige unge mennesker” i 4 intense timer, hvor de alle gjorde ALT for at tingene skulle lykkes i tæt hjælpsomhed med hinanden og i kamp med tiden – for KAFFEN ville de nå!

Hos en anden mormor og morfar var 10 elever fra 5.-6. klasse på besøg; hun skriver:
Her havde eleverne mulighed for at se et gammelt brændekomfur og en gruekedel, der blev brugt i mormors barndom.
I grupper lavede eleverne både pærevælling, forloren hare og hindbærsnitter. Samtidig fik de den levende fortælling om mormors barndom på en bondegård og en længere snak om forberedelserne i køkkenet op til jul.
Det var en flok interesserede, glade og søde børn, der var på besøg. De havde en glubende appetit og smagte på alt maden. Det var en dejlig oplevelse at have besøg.

Også ”almindelige borgere”

På Guldbæk Friskole glæder man sig over den store opbakning fra bedsteforældrene: – Vi var tilmed så heldige, at vi fik lov at besøge to forskellige huse i byen, hvor husets beboere slet ikke var bedsteforældre til skolens børn, men blot havde mod og lyst til at få besøg. – Vi er taknemmelige for den uforglemmelig oplevelse, der her er givet videre til alle vores børn. Det er noget, de vil huske fra deres skolegang, når de selv engang bliver bedsteforældre.

Del.

Der er lukket for kommentarer.