Sådan undgår du en “ødelagt” krop efter havearbejdet

0

”Skån din krop i haven”. – Sådan lyder det gode råd fra Falck Healthcare, og vi bringer da gerne de gode råd videre, i håbet om at redde en del af Vores Avis’ læsere fra alvorlige smerter, arbejdsudygtighed, kiropraktorbesøg, udgifter til fysioterapeut osv osv:

Forårssolen er så småt begyndt at vise sig, og for havefolket er det igen blevet tid til at give plæne og blomster noget opmærksomhed.

Meteorologerne lover høje tocifrede varmegrader i den kommende weekend, og dét giver fin mulighed for at gå en tur i haven og få sat skik på både buske og bede. Men det milde forårsvejr skaber også øget aktivitet andre steder end i haverne: – Mange fysioterapeuter får ekstra travlt efter en weekend med godt forårsvejr. Havearbejde kan være ganske hårdt for kroppen, især fordi mange ikke har brugt kroppen hen over vinteren, sådan som de gør i sommerhalvåret, siger Mette Skagen, som er fysioterapeut i Falck Healthcare.

Hun fortæller, at det er vigtigt at tænke over, hvordan man udfører havearbejde for derved at belaste kroppen mindst muligt.

Havearbejdet indbyder til ryg- og ledskader

– Havearbejde er ofte orienteret mod jorden med skub, vrid og træk, og det kan give akavede stillinger, især hvis det er kombineret med dårlige pladsforhold og dårlig teknik. Det er alt sammen med til at skabe en risiko for skader på ryg og led, siger Mette Skagen.

Du kan selv gøre meget for at forebygge gener og skader ved at forberede kroppen til havearbejdet. Det kan gøres ved at styrke ryg og mave igennem træning, inden du går i gang med spade, hækkesaks og trillebør. Derudover er det vigtigt at huske at skåne ryggen under selve havearbejdet.

Værs’go, en hel stribe gode råd & vink..!

Mette Skagen giver følgende gode råd, inden du går i haven:

– Varm kroppen op. Gå eventuelt en tur før du går i gang med havearbejdet

– Start i det små – lav de nemme ting først

– Husk at gå i knæ, når du skal løfte

– Undgå at bøje dig forover hele tiden: Brug eventuelt en pude til knæene

– Varier arbejdet: Riv, grav, lug, klip og slæb på skift, så du skifter arbejdsstilling

– Hav vægten længst fremme på trillebøren og hold   ryggen rank, mens du kører

– Husk varmt tøj, så du ikke bliver kold – forårsvejr er som bekendt lunefuldt

– Undgå vrid i ryggen – et godt tip er at lade næsen pege samme vej som fødderne

– Husk pauser, men sid ikke foroverbøjet, når du slapper af – det belaster lænden

– Efter foroverbøjet arbejde kan du sætte hænderne i lænden og bøje bagud

Del.

Der er lukket for kommentarer.