Temaet for 2018-udgaven af det landsdækkende skole-projekt Forskningens Døgn forleden er ”OM AL TID”: Eleverne får gennem underholdende og engagerende aktiviteter en videnskabs-funderet forståelse for det ellers flygtige begreb ”TID” på en sjov og tankevækkende måde. En tur på biblioteket for at lege nysgerrige forskere, mens de fordyber sig og bliver klogere på fortiden, nutiden og fremtiden er blandt ingredienserne i dét program, skoleelever i 4.-6. klasse i Støvring gennemlever.
I grupper af 2-4 elever kan børn i 4.-6. klasse undre sig, stille spørgsmål og søge at finde svar. Grupperne skal blandt andet tælle årringe på et træ, undersøge principperne i et pendul, mærke deres indre ur og tolke spor af fortiden.
Skoleprogrammet er en del af den landsdækkende videnskabsfestival Forskningens Døgn, som hvert år finder sted i april.
Begejstret minister
– Forskningens Døgn er en fantastisk mulighed for, at børn kan komme tæt på videnskaben. Vi skal begejstre og vække deres nysgerrighed allerede fra barnsben, så de lærer at stille spørgsmål, være kritiske, og søge svar på det, de undrer sig over. For det er når vi er nysgerrige og prøver grænser, vi bliver klogere og får nye ideer, siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind.
På Biblioteket Støvring vil bibliotekarer og elevernes lærere stå klar til at undervise eleverne ved forskellige stationer. Alle aktiviteterne er baseret på metoder og undersøgelser, som forskerne bruger i deres arbejde.