Undgå uberettiget afvisning af klager over byggematerialer

0

Klager over byggematerialer afvises uberettiget, fremgår det af en lang række tilfælde på det seneste.
Byggeriets Ankenævn har fået en del henvendelser, hvor byggemarkeder og håndværksmestre forsøger at fralægge sig deres ansvar ved at henvise forbrugere, som kommer for at klage, til producenten. Det gælder især vinduer, hårde hvidevarer, bordplader og gulve. Det er dog altid sælgeren, der skal tage sig af en forbrugerklage.

”Er der en fejl ved dit nye vindue eller ridser i din nye køkkenbordplade?
Så må sælgeren ikke bare afvise din klage og henvise dig til producenten eller leverandøren.”

Så klart og entydigt lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, efter at Byggeriets Ankenævn har fået mange klager fra forbrugere, som er blevet henvist til producenten eller leverandøren, når de har klaget til sælgeren over fejl ved produktet.

– Når du køber en vare, så indgår du samtidig en aftale med sælgeren om købet. Det betyder, at det er sælgerens ansvar at løse problemet, hvis varen viser sig at have en fejl, som er dækket af købeloven. Sælgeren må ikke bare henvise dig til producenten eller sin leverandør, fastslår souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Aamann.

Det er SÆLGEREN, der eventuelt
skal tage kontakt til producenten…!
Forbrugerne, der henvender sig til Byggeriets Ankenævn, har typisk købt et vindue eller et klikgulv i et byggemarked, eller måske en granitbordplade hos en håndværksmester.
Når de klager til byggemarkedet eller håndværksmesteren, fordi der er fejl ved produktet, fx en fejl ved bordpladen eller emhætten i køkkenet, får de at vide, at de skal kontakte producenten eller leverandøren i stedet for.
– Det er en problemstilling, vi støder på med jævne mellemrum. Når forbrugerne ringer til os, beder vi dem om at gå tilbage til byggemarkedet eller håndværksmesteren, hvor de har købt produktet, så de sammen kan finde en løsning dér, siger sekretariatschef hos Byggeriets Ankenævn Louise Larsen.
På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan boligejere og andre forbrugere læse mere om, hvad de skal være opmærksomme på, når de køber byggematerialer.
Her kan der også læses mere om, hvilke klagefrister der gælder, hvis byggematerialerne viser sig at have en fejl, mangel eller lignende.

Del.

Der er lukket for kommentarer.