Lokale 8. klasse-elever fik eksamensskræk jaget væk med “MILIFE”
Mens bøgen har foldet sine lysegrønne forårsgrene ud, er parkerne fyldt med unge, som læser til eksamen og forbereder sig til mødet med det grønne bord. ”Eksamen er en festdag for den velforberedte” lyder det i filmen Det forsømte Forår, men de flestes oplevelse af eksamens-situationen efterlader flere nuancer end som så…
Dét har de nu gjort noget ved på Bakkehusene i Bælum:
Mange kender til at have ondt i maven før en fremlæggelse, ikke at kunne sove før en eksamen eller være bange for, at ”klappen går ned” ved ”det grønne bord”, – som iøvrigt kun sjældent er grønt….
Hvor nervøsiteten for nogle giver det ekstra drive, som gør, at de præsterer endnu bedre, kan det for andre medvirke til en dårligere præstation.
Det ville de gøre op med på Bakkehusene i Bælum, og derfor kontaktede skolen i foråret Rebild Ungdomsskole (RU) for i fællesskab at ”strikke” et forløb sammen for 8. klasse-elever, som gerne ville have nogle redskaber til at håndtere eksamensskræk.
Værktøj til at give kontrol
I april gik 11 unge fra Bakkehusene i gang med et forløb over fem gange tre timer, som havde til formål at give de unge nogle redskaber til at kontrollere deres nervøsitet, vende de negative tanker, få styr på åndedrættet og tage kontrollen over kropssproget.
Underviser i MILIFE Rasmus Rask fortæller: – Vi har arbejdet med en masse udfordrende øvelser, som på forskellig vis har sat fokus på styrker, feedback, struktur og præsentationsteknik, og vi har ikke mindst grinet og givet plads til at lave både fejl og være fjollet i hinandens påsyn.
Investerede deres fritid
De unge havde tilmeldt sig holdet i deres fritid, og det var et hårdt program at arbejde med eksamensforberedelse mandage kl. 15-18 ud over den normale skolegang mv. Samtidig var koblingen til skoledagen afgørende for de unges mulighed for at drage nytte af deres læring, og derfor forberedte Rasmus Rask eleverne til, at de afslutningsvis skulle fremlægge deres tanker om prøver, fremlæggelser osv. for klassen.
Også givtigt for lærerne
Louise Camilla Andersen, lærer på Bakkehusene, fortæller: – Det var meget informativt for os lærere at få mere at vide om, hvad vi kan gøre for, at en fremlæggelse/eksamen bliver en god oplevelse for eleverne.
Hendes lærerkollega Gitte Krogh Jensen supplerer:
– Samtidig har vi som lærere fået dybere indsigt i, hvordan vi kan give en konstruktiv feedback og feedforward i forhold til den enkelte elevs styrker.
Et effektivt forløb
Eleverne evaluerede efterfølgende forløbet via en skriftlig tilbagemelding, og udtalelser som, ”jeg fik mere ro på i forhold til fremlæggelser og eksamener / prøver”, ”jeg føler mig meget mere sikker på at fremlægge end jeg gjorde før” og ”efter dette kursus føler jeg mig mere tryg med fremlæggelse og andet” gik igen i alle evalueringerne. Til trods for at de unge har oplevet at få nogle redskaber, de kan bruge i praksis, kan det være en udfordring at sætte sin læring i spil i nye rammer, men ifølge lærer Louise Camilla Andersen har hun allerede oplevet, ”at nogle af de stille piger er begyndt at sige mere i timerne. Jeg tænker helt sikkert, at det skyldes kurset – de har fået fælles fodslaw i forhold til nervøsitet, og det har givet nogle blod på tanden og derved mere selvsikkerhed”.
Samme oplevelse deler de øvrige af klassens lærere, når Gitte Krogh Jensen siger, at ”eleverne har udviklet deres evner til at tale foran en forsamling. Bare det at stille sig op foran klassen har været svært, men her så vi en forandring i kropsholdningen samtidig med, at de uden betænkning gik op foran klassen. Her så vi blandt andet, at eleverne talte højt og tydeligt, de var selvsikre og havde et nyfundet overblik over deres præsentation. Dette bunder, tror vi, i høj grad i, at eleverne er blevet påvist deres styrker og har arbejdet grundlæggende ud fra disse”.
Har lavet supergode prøver
Det interessante er så, hvad det kommer til at betyde, når de unge står foran det grønne bord og sveder til næste år– det ved vi ikke endnu. Men Louise Camilla Andersen fortæller, at ”klassen har lige været til skriftlige (dansk, matematik, engelsk og tysk) terminsprøver og de har klaret sig super godt”.
Så der er god grund til at krydse fingre for en god oplevelse ved det grønne bord!
Facts om MILIFE:
– MILIFE er et omfattende uddannelses- og dannelseskoncept, som omhandler personlig kompetenceudvikling for børn og unge.
– Det tager udgangspunkt i 30 personlige og sociale kompetencer som fx at håndtere følelser, løse konflikter, arbejde i grupper, etablere og vedligeholde konstruktive relationer, lære at opstille og nå positive mål, anvende personlige og effektive læringsstrategier, træffe ansvarlige beslutninger osv.
– Rebild Ungdomsskole (RU) har arbejdet med MILIFE og haft uddannede MILIFE instruktører ansat siden foråret 2014.