Mobilfri på Sortebakkeskolen

Annonce

Sortebakkeskolen i Nørager har fra dette skoleår indført mobilfrie klasser i 4.-9. årgang.

Baggrunden er, at lærerne sidste år ofte oplevede ukoncentrerede og ufokuserede elever i timerne, og derfor lavede skolen et forsøg, hvor eleverne skulle aflevere deres mobiltelefoner, mens der var undervisning. Det blev en stor succes!

Begge daværende 8. klasser meldte sig frivilligt og afprøvede de mobilfrie timer i nogle måneder.

– Da forsøget blev evalueret, viste det det sig, at der var store gevinster i form af bedre koncentration og større arbejdsindsats i klasserne. Det blev derfor besluttet at indføre det på mellemtrin og udskoling, altså 4.-9. klassetrin, i dette skoleår, fortæller viceskoleleder ved Sortebakkeskolen Helle Agerbo Bæk.

Ned i mobilkassen

I praksis sikres det, at mobiltelefonerne ikke tager opmærksomheden fra undervisningen i timerne, ved at alle elever afleverer deres mobil i en fælles kasse, inden første time starter.

Når der er frikvarter, får eleverne mobilen tilbage, og afleverer ingen når næste time starter, så eleverne har mobilerne i formiddags- og middagsfrikvarteret.

Elev-reaktioner

– Jeg synes det er befriende, at jeg ikke hele tiden skal tænke over, om nogen har skrevet til mig på mobilen, lyder det fra Michelle Steensen, 8.B.

Og kommentarerne fra elever på mellemtrinnet og udskolingen er generelt positive, som fx:

– Der er blevet mere ro i undervisningen

– Mobilen ”forstyrrer” ikke i lommen, og man tænker ikke om det er en besked eller et opslag på facebook, man skal have tjekket.

– Vi er meget mere koncentrerede i timerne

– Vi arbejder bedre

– Vi snakker mere med hinanden og har mere kontakt med hinanden

– Man får lavet mere i timerne

– Man tænker ikke hele tiden over, at skulle tjekke, om der er kommet noget på mobilen

– Man undgår at sidde i skjul med mobilen

– Der er mere stille i klassen

– Når det summede i lommen, tænkte man, ”hvem mon det er” og ”er der noget jeg går glip af”?

– Jeg er slet ikke så afhængig af telefonen som jeg var tidligere.

Savner ur og musik

Faktisk var der kun to ud af 23 tilfældigt udvalgte elever, som kunne finde på noget negativt at sige om ordningen med mobilfrie undervisningstimer: – Hvis jeg skal høre musik mens jeg arbejder, så bliver jeg nu nødt til at bruge computeren, og der er ikke så god lyd på den som i mobilen, konstaterer Jannick Magnussen, 9.B, og en anden elev savner ind imellem uret på mobiltelefonen for at kunne følge med i, hvad klokken er, da han ikke bruger armbåndsur.

Også forældre-tilfredshed

Generelt angiver eleverne på mellemtrinnet, at de ikke kan mærke den store forskel, for de brugte ikke mobilen særlig meget i forvejen.

– Det er derimod eleverne i udskolingen, som kan mærke markant forskel – og heldigvis til det bedre, slutter viceskoleleder Helle Agerbo Bæk og fortæller, at skolen har fået enkelte tilkendegivelser fra forældre omkring mobilreglen, alle positive, da forældrene har vist sig at være særdeles forældrene glade for, at skolen sætter grænser for elevernes mobilbrug i skoletiden