Rebild-ambassadørelever kom en tur på hospitalet
Som én af ialt tre ambassadørklasser i Nordjylland var 4. klasse fra Sortebakkeskolen i sidste uge på aktivt besøg ved byggeriet af det nye universitetshospital i Aalborg for fjerde gang. Her prøvede de at indrette en aktivitetsplads for børn og unge.
Forberedelse er vigtigt i byggebranchen – også når man skal besøge et stort hospitalsbyggeri og prøve at indrette en aktivitetsplads for børn og unge, som er patienter på hospitalet.
Astrid brækkede benet
Nørager-klassen havde forinden fået tilsendt historien om klatrepigen Astrid, som brækkede benet og blev indlagt. Den historie dannede en rød tråd gennem besøget på hospitalsbyggeriet.
Byggede pladsen i LEGO
På busturen rundt på den 1,8 km lange byggepladsvej så eleverne Børn- og Ungeafsnittet, hvor Astrid bliver indlagt.
Dagens hovedopgave for de 65 børn var at komme med input til aktiviteterne på den 800 m2 store aktivitetsplads, som Astrid legede på under sin indlæggelse.
Derefter byggede eleverne pladsen op I LEGO.
Pladsen er indendørs og kommer til at ligge i tilknytning til Børn- og Ungeafsnittet.
Som et afbræk i børnenes byggeproces var de blandt andet inde i 3D-hulen, hvor de under stor begejstring fik en virtuel tur i en model af den halvtomme aktivitetsplads, som de selv arbejdede med at indrette.
Masser af gode forslag
Det var fjerde gang, de tre ambassadørklasser besøgte hospitalsbyggeriet, som de skal følge indtil byggeriets afslutning i 2020. Og klasserne fik bygget fine modeller og kom med mange gode og fantasifulde forslag til aktivitetspladsen.
Fx blev der foreslået en rutchebane med elevator, så man kunne komme op med et brækket ben, et akvarie med hajer, en 3D jetflysimulator, en biograf med gratis popcorn, et kæmpespejl til at danse og lave gymnastik foran.
Og så var der mere traditionelle forslag som forhindringsbane, klatretårn, puderum og en drikkeø at stille tørsten ved mellem de mange aktiviteter.
Begejstret regionsformand
Regionsrådsformand Ulla Astman har ved alle fire besøg været med en del af dagen: – Det er godt, at vi kan bidrage til undervisning af børn og unge løbende i byggeprocessen og ikke kun fokuserer på slutresultatet. Og børnene giver jo også os noget tilbage en dag som i dag. De vokser op med ny teknologi og har både en stor åbenhed og nysgerrighed over for nye tiltag. De lader sig ikke begrænse af i dag, men tænker i hvad der er sjovt i morgen. Og langt bedre end voksne ved de, hvad der er sjovt for børn og unge. Derfor er deres input rigtigt gode at få med, siger Ulla Astman.