Hver fjerde dansker bruger gennemsnitligt to til tre timer på mobilen hver dag, mens 13 % af danskerne bruger tre til fire timer på mobilen hver dag. Men hvad er det egentlig, at tiden går med, når danskerne hopper på mobilen? Nogle aktiviteter er faktisk mere udbredte end andre.
De sociale medier trækker i mange
Der er ingen vej udenom de sociale medier, når talen falder på de mest hittende aktiviteter på mobilen. Instagram, Facebook, TikTok, Snapchat, Twitter, LinkedIn og BeReal. Listen over de sociale medier er lang og har kun vokset sig længere med årene. Kort sagt er der rigtig mange sociale medier at bruge tiden – og mobilen – på, og det er der rigtig mange danskere, som drager nytte af. Faktisk er hele 11 % af den gennemsnitlige danskers medieforbrug dedikeret til sociale medier. Heraf er Facebook fortsat det mest populære sociale medie i Danmark med hele 84 procent af befolkningen, som har en Facebook-profil. Dernæst følger Instagram, hvor 56 procent af danskere har en profil. Især hiver den yngre generation tallene i statistikken op, og de sociale medier er da i høj grad også den yngre generations primære nyhedskilde. I hvert fald hvis man skal tro information fra pålidelige kilder. Dog ser man også et stigende forbrug af sociale medier blandt den lidt ældre del af befolkningen. I 2022 brugte eksempelvis 60 procent af de 65-74 årige mindst et socialt medie. Alt dette understreger, hvad mange nok allerede ved; de sociale medier er og forbliver fremtiden.
De online spil er udbredte
Undersøgelser fra de seneste år tegner et billede af, at der især også bliver brugt tid på online spil på mobilen. Ifølge disse undersøgelser spiller halvdelen af danskere digitale og online spil, hvoraf mobilen især er en af de teknologiske enheder, der bliver spillet på. Det er måske ikke så underligt endda, at de online spil er blevet en af de mest udbredte aktiviteter på mobilen. De online spil konstituerer nemlig en hel verden af underholdning, hvor der er masser af forskelligt at vælge imellem. For eksempel hvad angår spillemaskiner. I denne verden findes der tonsvis af sjove temaer og farverige designs, og det er noget, som hiver i mange og får rigtig mange til at bruge tid på mobilen. Desuden kommer der hele tiden nye spil til. Deraf bliver man mødt af et marked, som hele tiden er i rygende udvikling. Uanset om man er til spillemaskiner, skydespil eller noget helt tredje, er der rig mulighed for at finde et spil, som falder i ens smag, og netop det faktum, er der rigtig mange, som har fået øjnene op for. I hvert fald bliver der spillet løs på mobilen.
Online shopping er et hit
Der bliver i høj grad også handlet og købt ind på telefonen. Faktisk i så høj en grad, at kunderne beder mange af de store kæder rykke til nettet og åbne webbutik der. Det er for eksempel det, som er hændt for den kendte kæde Søstrene Grene, hvor ønsket om en webshop længe har gjort sig gældende blandt befolkningen. Nogen af danskernes foretrukne webshops er blandt andre tøjkæderne Zalando og H&M, dagligvarekæderne Nemlig.com og Coop samt elektronikkæden Elgiganten. Ifølge Danmarks Statistisk handlede 78 procent af den danske befolkning på nettet i 2022, og her er det især mobilen, som bliver brugt til at foretage indkøbene på de online sider. Ser man på omsætningen hos de online butikker, har den i flere år været på over 100 milliarder. Det er absolut tal, der rykker og fortæller noget, om hvad mange bruger mobilen til.
Sociale medier, online spil og webshops – dette er blandt danskernes foretrukne aktiviteter, når mobilen hives frem, og der skal bruges tid på den elektroniske enhed. De nævnte aktiviteter topper i særdeleshed listen over de mest hittende på mobilen. I fremtiden bliver det interessant at se, om disse aktiviteter fortsætter med at være de mest hittende på mobilen.