Udgivet i samarbejde med TEVMEDIA
Der er en verden af muligheder, der åbner sig, når du først logger på nettet. Der findes snart ikke det, som ikke er muligt på nettet. Trods de mange online muligheder er der nogle ting, som hiver mere i os end andre, når vi begår os online. Dette skriveri giver dig indsigt i, hvilke aktiviteter der hitter på nettet. Hvem ved; måske disse aktiviteter matcher dine online favoritaktiviteter?
Vi shopper løs på nettet
Vi er rigtig mange, der er glade for at foretage vores indkøb bag en skærm. Ifølge Danmarks Statistik har 89 % af den danske befolkning handlet på nettet. Der er da også flere og flere forhandlere, der går online i disse tider.
Eksempelvis valgte et kendt mærke som Søstrene Grene at åbne en webbutik sidste år. Med flere forhandlere på nettet er der blot desto meget mere grund til at foretage indkøbene fra hjemmets trygge rammer, eller mens vi finder vej gennem hverdagen, og de muligheder er der rigtig mange af os, der gør brug af. Dog er der nogle produkter, vi jagter mere end andre, når vi handler på nettet. Sko og tøj har vist sig at være de helt store trækplastre. Derudover bliver der på nettet også handlet smykker og tasker i stor stil.
De online spil hiver i os
Der er ingen tvivl; vi er vilde med at spille på nettet. For få år siden blev det konkluderet, at over halvdelen af danskerne spiller digitalt, og siden da har det tal kun vokset sig større år for år. Ifølge artiklen foregår over halvdelen af danskernes spil i dag via nettet.
I samme skriveri konkluderes det, at flere danskere foretrækker de online spilleautomater via mobil eller computer frem for at finde vej til de landbaserede kasinoer. Ligeledes bruges nettet til esportspil som Counter Strike: Global Offensive og Fortnite, som er to af nutidens mest populære esportspil. Det varierer altså, hvad vi spiller, men én ting kan konkluderes med sikkerhed: Vi er vilde med at spille på nettet.
Vi streamer i stor stil
Nettet bugner af gode film, serier, klip og musik, og det er vi rigtig mange, der udnytter. Faktisk er vi i Danmark i gennemsnit tilmeldt 3,5 streamingtjeneste per husstand. Især er vi glade for Netflix, som umiddelbart er den mest populære streamingtjeneste i Danmark.
Viaplay, HBO Nordic og TV 2 Play er også blandt favoritterne herhjemme, når det kommer til streamingtjenester. I selskab med disse tjenester flader vi ud og lader op, mens vi nyder at blive underholdt i stor stil. Faktisk bruges der ugentligt timevis på streaming i de danske hjem. Til gengæld ser vi mindre traditionelt tv. På mange måder ser det ud til, at traditionelle tv-programmer til dels er blevet erstattet af streaming. Hvem ved; måske den udvikling fortsætter i fremtiden?
Ej at forglemme de sociale medier
Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og LinkedIn. Det er blot nogle af de mange sociale medier, der lystigt optager vores tid og hverdag. 78 % af den danske befolkning tjekker dagligt sociale medier. Heraf er det især Facebook, der er det store trækplaster. Mere end 70 % af den danske befolkning er tilmeldt Facebook.
Imens har i omegnen af 35 % af danskerne en profil på Instagram. På de sociale medier orienterer vi os om, hvad der foregår i vennekredsen, vi holder kontakten med nær og fjern, og vi fortæller og viser, hvad der foregår i vores eget liv. Ligeså bruger mange af os sociale medier i arbejdsøjemed, mens der også er mange af os, der bruger sociale medier til at holde os opdateret om de nyeste tendenser. Kort sagt er der næsten ingen grænser for, hvad vi kan bruge de sociale medier til, og mon ikke, det er en af årsagerne til, at så mange af os benytter de sociale medier dagligt?
Shopping, spil, streaming og sociale medier. Det er listen over de ting, vi bruger mest tid på, når vi begår os på nettet. Mon du kan nikke genkendende til de aktiviteter? Det er der i hvert fald stor sandsynlighed for, eftersom at det er disse aktiviteter, der fylder mest i danskernes hverdag.