Hvad er angst?

0

Annonce 

Angst er en helt almindelig følelse, og er hjernens naturlige reaktion på fare. De fleste mennesker oplever angst og følelsen kan udløses, når vi er under pres. Mange mennesker føler sig for eksempel angste før et job interview, en date eller en tale foran et stort publikum.

Hvordan føles angst?

Fordi følelsen bliver udløst af din hjernes ‘fight-or-flight’-respons, kan den give både fysiske og psykiske symptomer. Angst er et normalt og vigtigt psykologisk fænomen, men det er vigtigt at kunne se forskellen mellem sunde niveauer af angst og symptomerne på en angstlidelse såsom socialangst eller panikangst.

Hvad er de psykiske symptomer for angst?

  • Du føler dig meget anspændt og bekymret.
  • Du forventer at det værste der kan ske, vil ske.
  • Du har svært ved at koncentrere dig.
  • Du føler dig let meget irritable.

Hvad er de fysiske symptomer for angst?

  • Du har problemer med at trække vejret og få nok luft.
  • Du begynder at svede.
  • Du føler dig rastløs og oplever hyppig søvnløshed.
  • Du oplever at dit hjerte banker meget hurtigere end normalt.
  • Du oplever smerter i brystet.
  • Du begynder at føle rystelser og muskelspændinger i kroppen.
  • Du får hovedpine og føler at du skal kaste op.
  • Din mund føles særdeles tør.

 Hvad kan man gøre for at mindske følelsen af angst?

 Uanset om man har en lidelse eller ej, vil angst være noget som de fleste mennesker vil opleve at kæmpe med i løbet af deres liv. Angst er en følelse man ofte får for eksempel hvis vi arbejder på et stressende job eller har en ubalanceret livsstil. Når man er i disse situationer, kan det føles svært at finde den kontrol man har brug for i dagligdagen. Nedenfor kan du se flere gode råd til hvordan du kan mindske angst og håndtere de fysiske og psykiske symptomer. 

  • Tal om dine følelser. At tale om sine bekymringer kan ofte få dem til at virke mindre alvorlige, mens det at gemme på dem kan gøre symptomerne værre. Så prøv at tal om dem med nogen du stoler på, f.eks. venner og familie eller tilmeld dig en support gruppe.
  • Træn ofte. Træning er en effektiv angstbehandling, som lindrer spændinger og øger din energi. Det anbefales, at folk udøver 30 minutters træning om dagen, hvis de kan. Rytmiske aktiviteter, såsom løb eller svømning, har vist sig at være mest effektive, men træning kan være gavnligt uanset hvad du udøver.
  • Indtag mindre koffein, alkohol og nikotin. Koffein og alkohol øger begge symptomerne for angst. Selvom rygning kan virke afslappende, er nikotin et stimulerende middel, der også kan øge følelsen af angst.
  • Sov. Hvis du ikke sover nok, vil du begynde at føle mere​​ angst, så prøv at opbygge et regelmæssigt søvnmønster og rutine.
  • Udøv mindfulness. Mindfulness-meditation er en afslapningsteknik, som har vist sig at reducere angst. Ved at meditere tvinger du dig selv og din krop til at tage en pause. Meditation kan også hjælpe dig med at identificere negative tankemønstre i din hverdag, der kan bidrage til og forstærke din angst.
  • Se dine bekymringer i øjnene. Det kan være nyttigt at adressere dine bekymringer direkte, så du ikke føler behov for at tænke på dem hele tiden. Det kan selvfølgeligt være lettere sagt end gjort. Nogle gange hjælper det at vælge et bestemt tidspunkt på dagen til aktivt at overveje dine bekymringer, så du lettere kan lægge dem fra dig resten af tiden. Nogen føler også at det er nyttigt at skrive deres bekymringer ned.

Hvis du har brug for at finde en psykolog der kan hjælpe med angst, kan du gå til Healper.dk og finde den rigtige psykolog for dit mentale helbred.

Share.

Der er lukket for kommentarer.