I år er det 150 år siden jernbanen kom til Aalborg, – via Skørping.
På søndag den 20. oktober fejres jubilæet med en offentlig veterantur for alle interesserede, – så længe der er plads i det gamle tog!
Med afgang fra Aalborg en times tid efter søndagsfrokosttid kører Limfjordsbanens damptog fra Aalborg til Skørping for at fejre at Den jyske Længdebane, der går fra Randers til Aalborg, blev indviet den 18. september 1869. Dengang boede der omkring 11.700 mennesker i Aalborg og Skørping var kun et par huse i udkanten af Rold skov. Begge stationer blev anlagt på åben mark.
Der var tre afgange hver vej med toget og omkring 165 passager dagligt til og fra Aalborg station, og jernbanen sluttede i Aalborg. Det var dog en væsentlig forbedring af forbindelserne over land, idet dagvognen fra Randers til Aalborg var omkring 7-8 timer om turen og toget brugte kun omkring 2 timer. I dag tager turen mellem Aalborg og Randes omkring 50 minutter.
80 minutter tur-retur
Turen med veterantoget tager ca. 40 minutter hver vej med et ophold i Skørping på ca. 1 time. Hele turen tager ca. 2½ time. Under opholdet i Skørping er der mulighed for at købe drikkevarer mv. i Kinorevuen lige overfor stationen.
Elegante teaktræsvogne
Turen foregår med gamle teaktræsvogne bygget til danske privatbaner mellem 1901 og 1933 med et damplokomotiv fra 1916 i front. Toget kører fra Aalborg 13.17 fra Aalborg til Skørping og fra Skørping til Aalborg kl 15.05. Priser tur/retur fra Aalborg er 130 kr og hvis man kun tager turen fra Skørping er prisen 90 kr.
Limfjordsbanens historie
Limfjordsbanen har kørt eget veterantog omkring Aalborg siden 1973.
Limfjordsbanen råder over 30 køretøjer, heraf 2 damplokomotiver, 3 diesellokomotiver og 2 skinnebusmotorvogne.
Limfjordsbanens holder til i den gamle remise på Hjulmagervej i Aalborg.
Limfjordsbanen drives af frivillige og ulønnede medlemmer. Foreningen er støttet af Aalborg Kommune og en anden indtægtskilde er kørsel med veterantog og fondsbidrag.
Billetter købes ved toget i Aalborg og Skørping.
Hele køreplanen og alle priser kan ses på banens hjemmeside: www.limfjordsbanen.dk
Facts om lokomotivet der trækker toget – FFJ nr. 34:
I 2016 kunne lokomotivet fejre 100 års jubilæum.
FFJ nr 34 – blev leveret til Aalborg Privatbaner i 1916.
Aalborg Privatbaner anskaffede i årene 1909 – 24 i alt 13 stk. af denne type damplokomotiv. FFJ Nr 10, 29-32, 34-36, 40. AHB Nr. 26,27. AHJ Nr. 28, 37. Første lokomotiv i serien FFJ Nr. 10, var bygget af Nydquist i Sverige.
Maskinen var stort set en normalsporet udgave af de i 1908 leverede maskiner til Västergötland–Göteborg Järnväg, med den i Sverige så udbredte sporvidde på 891 mm.
Anten Grafsnæs veteranbane var en del af dette linienet. Ingen af denne jernbanes smalsporede søstermaskiner er i dag i drift.
FFJ 10 viste sig at være særdeles velegnet til at fremføre Aalborgbanernes godstog, og da datidens persontog sneglede sig af sted med en max hastighed på 45 km/t, var den også velegnet til de store persontog. Allerede året efter, i 1910 bestilte man derfor 3 nye maskiner af denne type, men ordrene gik til Tyskland. Henschel & Sohn i Cassel og Borsig i Berlin. Nr. 34 er bygget i 1916 af Henschel. Byggenr. 13965.
Det er specielt at maskinen er bygget midt under 1. verdenskrig og eksporteret til Danmark og den anden vej er der nok gået mad til Tyskland.
Udvendige cylindre med rundglidere, udvendig Heusinger-styring, 2 Pop-sikkerhedsventiler, overheder, sandkasse på kedelryg, skærm fra tender til førerhustag, oprindeligt vakuumbremse på maskine, skruebremse på tender.
Nr. 34 var i drift til ca.1953, og nåede at køre ca. 1 mio. km. Den blev gemt eller glemt i remisen i Asaa og overlevede den store ophugningsbølge i 1966 og blev i stedet opstillet på en legepladsen ved Vesterkæret i Aalborg.
I 1973 fik den nystartede Limfjordsbane lov til at hente lokomotivet, mod at opstille et mindre lokomotiv på legepladsen. Ni år senere 31-07-1982 var Nr. 34 atter køreklar efter mange tusind timers arbejde. I 1986 blev lokomotivet i forbindelse med DJKs 25 års jubilæum, overdraget til LFB af Aalborg Kommune.
Atter renoveret 2005-14 i Aalborg. I drift igen i 2014.