Facebook Twitter Instagram
    Sidste nyt:
    • Hvad er Black Jack og hvorfor er det så populært?
    • Gør salg lettere med en intelligent POS-løsning
    • Lækker frugt leveret lokalt
    • Gør din hverdag mere miljøvenlig
    • Hvordan blev online casino spil så populære i 2021?
    • Teambuilding: dyrk fællesskabet på arbejdet
    • Mangler du et eventbureau til at stå for dit næste arrangement?
    • Forbedre dine bage kundskaber igennem et bagekursus
    Vores Avis
    • Forsiden
    • Om os
    • Annonce-info
    • Redaktion
    • Kontakt
    • Artikler
      • Kultur & fritid
      • Sport
      • Politik & debat
      • Erhverv & forbrug
      • Bil & transport
      • Bolig, hus & have
      • Diverse
    • e – Avis
    Vores Avis
    You are at:Home»Artikler»Erhverv & forbrug»Rebild kan blive et stærkt brand i kampen om turisterne

    Rebild kan blive et stærkt brand i kampen om turisterne

    0
    By Redaktionen on 24. april 2015 Erhverv & forbrug, Kultur & fritid

    For nyligt blev en ny Momentum-kortlægning offentliggjort. Undersøgelsen viser, at Danmark taber terræn på turismeområdet. I 1990’erne kunne Danmark tiltrække turisterne ved at tilbyde fred og ro, men i dag er det ganske andre ting, turisterne søger. En af de førende stemmer i debatten om oplevelsesøkonomi, Christian Have, peger på, at tidens trends er unikke oplevelser gennem events. Derudover søger turisterne i højere grad autentiske oplevelser, som differentierer deres oplevelse fra andres. Endelig er bæredygtig ferie også en trend i tiden, som efterspørges af flere og flere turister. Ferien skal være lokalt forankret og belaste miljøet mindst muligt. Rebild Kommune har derfor stort potentiale for at blive et stærkt brand i kampen om turisterne.

    Ekspert i oplevelsesøkonomi Christian Have fra Have kommunikation siger, at tendensen går fra det store og globale til det niche-prægede og lokale. Det ligger i tindsånden, at man har en frygt for blot at være en i mængden. Det moderne menneske brander i stigende grad sig selv gennem de sociale medier. – Du er, hvad du gør, handler og kommunikerer. Det skaber dit brand, din profil, din synlighed, udtaler Christian Have. Denne tendens smitter af på turismen og oplevelser generelt. Turisterne søger i højere grad autentiske oplevelser, som differentierer deres oplevelse fra andres. Der lægges vægt på historiefortælling, lokal autencitet og bæredygtighed. Det nye RebildPorten – oplevelser i Rebild Kommune har netop fokus på at videreudvikle de lokalt forankrede oplevelser. Samtidig vil de udvikle nye koncepter og oplevelsestilbud i samarbejde med lokale aktører.

    Nye topattraktioner

    Tiden er med andre ord løbet fra de traditionelle top-attraktioner. Top-attraktioner, hvor alle vennerne også har været, er yt. I stedet vil turisterne møde de lokale, opleve ting og områder, som ellers kun lokalbefolkningen kender til, og smage på de lokale råvarer. Ved det eventudviklingsmøde, som RebildPorten – oplevelser for nylig holdt på Rold Storkro, var der derfor indbudt to af Danmarks nye Top-Turismekoncepter for at inspirere mødedeltagerne. Begge attraktioner er lokalt forankrede. De tilbyder oplevelser, som kun findes dette ene sted i landet. Det drejer sig om Sort Safari og Regional Madkultur Thy-Mors. Med baggrund i deres beretninger er det RebildPorten – oplevelsers håb, at turistaktørerne og restauratørerne, vil blive inspireret til at skabe unikke, lokale oplevelser her i området.

    Bæredygtig turisme

    Rebild Kommune er en af landets klimakommuner. Kommunen har forpligtiget sig til at reducere udledningen af CO2 med 2% om året i perioden 2010 til 2015. Kommunen afholder desuden årligt to klimauger. Dette viser bevidsthed omkring klima og miljø. I Rebild Kommune findes en lang række lokale fødevareproducenter. Formår områdets restauranter at inddrage råvarer herfra i deres menuer, som det fx sås i klimamenuerne i uge 12 og 13, vil dette medvirke til bæredygtighed og samtidig give turisterne en unik, lokal madoplevelse. Kombineret med RebildPorten – oplevelsers fokus på lokalt forankrede events vil det kunne gøre Rebild til et attraktivt mål for fremtidens turister.

    FAKTA-BOKS

    Momentum har kortlagt udviklingen i turismen i 48 lande. I undersøgelsen placerer Danmark sig på plads nr. 44 med en beskeden vækst på 4 % målt over de seneste 10 år.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Related Posts

    Lækker frugt leveret lokalt

    Sådan finder du drømmejobbet i Aalborg

    Danmarks hurtigstvoksende donutkæde Bronuts er kommet til Aalborg

    Comments are closed.

    Nyeste artikler
    28. juni 2022

    Lækker frugt leveret lokalt

    18. januar 2021

    Sådan finder du drømmejobbet i Aalborg

    23. juli 2020

    Danmarks hurtigstvoksende donutkæde Bronuts er kommet til Aalborg

    11. juni 2020

    Lej kontor i Aarhus hos eftertragtet kontorfællesskab!

    29. april 2020

    Ny dansk teknologi bag intelligent opsporing og mindskning af smitte på hospitaler og plejehjem

    © Vores Avis

    © Vores Avis

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.