For nyligt blev en ny Momentum-kortlægning offentliggjort. Undersøgelsen viser, at Danmark taber terræn på turismeområdet. I 1990’erne kunne Danmark tiltrække turisterne ved at tilbyde fred og ro, men i dag er det ganske andre ting, turisterne søger. En af de førende stemmer i debatten om oplevelsesøkonomi, Christian Have, peger på, at tidens trends er unikke oplevelser gennem events. Derudover søger turisterne i højere grad autentiske oplevelser, som differentierer deres oplevelse fra andres. Endelig er bæredygtig ferie også en trend i tiden, som efterspørges af flere og flere turister. Ferien skal være lokalt forankret og belaste miljøet mindst muligt. Rebild Kommune har derfor stort potentiale for at blive et stærkt brand i kampen om turisterne.
Ekspert i oplevelsesøkonomi Christian Have fra Have kommunikation siger, at tendensen går fra det store og globale til det niche-prægede og lokale. Det ligger i tindsånden, at man har en frygt for blot at være en i mængden. Det moderne menneske brander i stigende grad sig selv gennem de sociale medier. – Du er, hvad du gør, handler og kommunikerer. Det skaber dit brand, din profil, din synlighed, udtaler Christian Have. Denne tendens smitter af på turismen og oplevelser generelt. Turisterne søger i højere grad autentiske oplevelser, som differentierer deres oplevelse fra andres. Der lægges vægt på historiefortælling, lokal autencitet og bæredygtighed. Det nye RebildPorten – oplevelser i Rebild Kommune har netop fokus på at videreudvikle de lokalt forankrede oplevelser. Samtidig vil de udvikle nye koncepter og oplevelsestilbud i samarbejde med lokale aktører.
Nye topattraktioner
Tiden er med andre ord løbet fra de traditionelle top-attraktioner. Top-attraktioner, hvor alle vennerne også har været, er yt. I stedet vil turisterne møde de lokale, opleve ting og områder, som ellers kun lokalbefolkningen kender til, og smage på de lokale råvarer. Ved det eventudviklingsmøde, som RebildPorten – oplevelser for nylig holdt på Rold Storkro, var der derfor indbudt to af Danmarks nye Top-Turismekoncepter for at inspirere mødedeltagerne. Begge attraktioner er lokalt forankrede. De tilbyder oplevelser, som kun findes dette ene sted i landet. Det drejer sig om Sort Safari og Regional Madkultur Thy-Mors. Med baggrund i deres beretninger er det RebildPorten – oplevelsers håb, at turistaktørerne og restauratørerne, vil blive inspireret til at skabe unikke, lokale oplevelser her i området.
Bæredygtig turisme
Rebild Kommune er en af landets klimakommuner. Kommunen har forpligtiget sig til at reducere udledningen af CO2 med 2% om året i perioden 2010 til 2015. Kommunen afholder desuden årligt to klimauger. Dette viser bevidsthed omkring klima og miljø. I Rebild Kommune findes en lang række lokale fødevareproducenter. Formår områdets restauranter at inddrage råvarer herfra i deres menuer, som det fx sås i klimamenuerne i uge 12 og 13, vil dette medvirke til bæredygtighed og samtidig give turisterne en unik, lokal madoplevelse. Kombineret med RebildPorten – oplevelsers fokus på lokalt forankrede events vil det kunne gøre Rebild til et attraktivt mål for fremtidens turister.
FAKTA-BOKS
Momentum har kortlagt udviklingen i turismen i 48 lande. I undersøgelsen placerer Danmark sig på plads nr. 44 med en beskeden vækst på 4 % målt over de seneste 10 år.