For mange virksomheder er transport af varer et vigtigt element for at kunne få deres produkter ud til kunder og samarbejdspartnere. Og selvom udgifterne på dette område helst skal være så lave som mulige, er det også vigtigt at have fokus på miljøvenlig transport og emballage, når det kommer til at tænke grønt. Det er især i industri- og transportbranchen, at man vil kunne opleve en stor effekt.
Genbrug er ikke nogen dårlig ting
Plastik er helt sikkert en stor synder, når det kommer til miljømæssige udfordringer – det ses bl.a. i verdenshavene med mikroplastik. Derfor er overgangen fra plastik til bedre og mere grønne alternativer uden tvivl vigtig. Det ses i høj grad inden for emballage til produkter, hvor flere og flere virksomheder dropper plastik.
Virksomheder kan også værne om miljøet ved at genbruge emballage i forbindelse med logistiske opgaver frem for at købe nyt – så vidt det nu er muligt, uden at det går udover sikkerhed og kvalitet. Det kan for eksempel være i forbindelse med transport af gods til ind- og udland, ved opbevaring af varer på et lager eller til display i en butik.
Af den grund vælger mange virksomheder at købe brugte paller og anden brugt træemballage, som fortsat er af en så god kvalitet, at det er egnet til transport og opbevaring. Det er en trend, der i stigende grad sker via hjemmesider som palle-tilbud.dk. På den måde sparer den enkelte virksomhed penge på køb af emballage, der er nødvendig for dem og deres leverancer, og gør samtidig noget godt for miljøet.
Andre måder at værne om miljøet
Mange virksomheder vælger også at samle deres leverancer til større mængder frem for at sende ordrer enkeltvis. Eller at gå sammen med andre virksomheder om afsendelse af gods. Selvom dette kan forsinke leveringen af varer og produkter til kunderne, kan det derimod også være en mere grøn løsning, der kræver mindre transport – og den beslutning får større og større opbakning. Virksomheder kan også overveje valget mellem transport med lastbil, tog eller skib, når der skal tænkes i mere grønne og effektive løsninger.
Der er mange måder, hvorpå virksomheder kan tænke mere grønt og træffe valg, som er gode for miljøet. Men disse valg skal helst også være gode for virksomhedernes økonomi, så de grønne tiltag ikke blot er ren udgift. Det gør uden tvivl incitamentet til at tænke grønt større for den enkelte virksomhed og for mange brancher.