Sådan kommer du igennem julen uden overvægt

0

Moderate mængder af fed julemad og raske gåture er nøglen til sundhed og velvære efter de hektiske juledage

De fleste elsker andesteg med brunede kartofler, andesovs, rødkål og til sidst en rask omgang ris à la mande….
Det smager godt, men det er ikke verdens allermest politisk korrekte ”kostplan”, for nu at udtrykke det mildt.
Heldigvis findes der gode alternativer, lige som der findes metoder til at kompensere for den fede julemad, så den hverken sætter sig alt for godt til rette på sidebenene eller medfører fysisk ubehag.
For få år siden blev der sat en lidt kedelig julerekord, da flere hundrede danskere efter julemiddagen måtte en tur på sygehuset med åndedrætsbesvær, mavepine og det der var værre.

Faktisk kan kroppen sagtens tåle at blive fodret med moderate mængder af fedtholdig mad og sukkerstads i en kortere periode. Vel at mærke, hvis kroppens ejer i samme periode sørger for også at spise nogle sunde, fiberholdige ting og drikke vand, mælk eller andre drikkevarer uden alkohol som supplement til gløgg, rødvin, øl, snaps og sjusser.
Sagen er nemlig, at kroppens normale fordøjelsesmønster bliver fuldstændig slået i stykker, hvis mavesystemet udelukkende får fedt, sukker, alkohol og lignende at arbejde med, og så er der ikke langt til situationen, hvor man smider sig forspist og oppustet på sofaen efter julens velsmagende måltider, i stedet for at gå en hyggelig tur i frisk luft med resten af familien.
Gør derfor dig selv dén tjeneste at spise med omtanke i julen, drik rigeligt med ikke-alkoholiske drikke som supplement til alle de faste og flydende lækkerier, og rør dig med en eller anden form for fysisk udfoldelse: Dels får du det selv meget bedre, dels er der en god chance for at komme helskindet igennem juletidens ædegilder uden væsentlig overvægt.

Share.

Der er lukket for kommentarer.