Stille i skoven med mindfulness for alle, – stress, jag og mobiltelefon parkeres for en stund

0

Mindfulness i naturen, skovbadning, stillevandring eller skov- meditation – kært barn har mange navne: – Men det handler om nogenlunde det samme, nemlig at komme ud i naturen, ikke at bevæge sig så hurtigt som muligt fra A til B, men at være til stede, sanse og få ro i sit hoved og sit nervesystem, fortæller Anette Ravn, MBSR-lærer (mindfulness baseret stress reduktion) fra Århus Universitet og naturterapeut.

Som det fremgår andetsteds, tilbyder hun nu alle at lære at tage vare på egen sundhed.

– Der skal mere fokus på den mentale sundhed og på naturens helende virkning, og det skal blive lige så naturligt og almindeligt at tage vare på den mentale sundhed som den fysiske sundhed, fortæller Anette Ravn.Derfor arrangerer hun nu nogle lørdage formiddage med netop dette fokus. Og det skal være for alle, understreges det. Det eneste der kræves er lysten til at bruge halvanden time på at være stille i skoven.

”Seks om dagen” og ”10.000 skridt om dagen” sidder efterhånden på rygmarven hos mange af os, og vi har oven i købet et ur på armen, som kan fortælle os, hvor langt vi er kommet.

– Og det er jo rigtigt godt og motiverer mange til at få sig rørt, . men at gå rundt i skoven uden et decideret mål, andet end at komme til stede og få ro i systemet, og måske oven i købet sidde helt stille op ad et træ, er stadig lidt ”hippieagtigt og mystisk”, indrømmer hun. 

– Ikke desto mindre er det videnskabeligt bevist, at det at være i skoven og det at være stille nedsætter stresshormonerne, pulsen og blodtrykket, understreger Anette Ravn og fortsætter: – Det stilner den mentale støj, så der kommer mere ro i hovedet og i nervesystemet. Man kan sige, at det er en form for næring eller medicin, som medvirker til at få en anden tilgang i en hektisk dagligdag og hjælper til mere klarhed og overblik i det daglige, og måske endda en bedre nattesøvn, forklarer Anette.

Og hvad går det så egentlig ud på?

Der er mødested ved Mosskovpavillionens parkeringsplads, hvor ”Stille i Skoven” gennemføres, uanset hvor mange der møder op og uanset vejret. Og derfra bliver de fremmødte på bedste vis guidet med forskellige øvelser: – Med slukkede mobiler er vi i skoven både fysisk og mentalt. 

– Vi går ikke kun ad anlagte stier, vi går og tager omgivelserne ind både synsmæsssigt og via lyde og dufte, imens vi nyder øjeblikket og stilheden undervejs og måske bliver bevidste om, hvad der sker med os, og hvilke tanker, der eventuelt ”kører os rundt i manegen”, siger Anette Ravn.

– Der er ikke tale om en vandretur eller udholdelsesprøve, men mere en ”træning af vores nærværsmuskel”, slutter hun og  håber på, at flere vil tage godt imod det nye initiativ, hvor man kan ”støde til”, når det passer i kalenderen.

 

FOTO: Anette Ravn i skovens dybe stille ro, hvor mobiltelefoner og stress forsvinder i takt med at pulsen og blodtrykket falder, alt imens sindet lades op.

Share.

Der er lukket for kommentarer.