LØBEKLUMMEN, 4. del: Taber du dig af løbetræning?

0

Af Gert Friis – friisand@gmail.com

Har løbet hele sit voksne liv og kan ikke stoppe.  – Løber for sjov, og når det er alvor. Løber til hverdag og fest. Løber i ferien og juleaften. Løber alene og sammen med Skovløberne Rold. Løber for sig selv og løber som træner.

Så til et af de gentagne spørgsmål: Kan man tabe sig ved hjælp af løbetræning? Hvis jeg havde fået en 100-mand for hver gang, jeg har hørt det spørgsmål, kunne jeg holde en vinterferie på LaSanta Sport kvit og frit. 

Svaret er enkelt: ja det kan du… men kun med en tålmodig indsats. Du skal ikke skælde mig ud, hvis der ikke er forsvundet adskillige kilo en måned efter, du har haft løbeskoene på første gang. 

Et regnestykke:

Lidt regning på kalorier og forbrænding kan give svaret. Jeg vil gøre det enkelt og ikke trætte med en masse tal, men springe direkte til resultatet: en person på 70 kg, der løber 5 km pr. gang, skal bruge 20 ture på at forbrænde 1 kg fedt. 

Hvis vi tænker, at personen løber 3 gange ugentligt, vil det svare til 5-6 kg rent fedttab på et år. Whau….tænker den buttede nyløber så! 

Det bliver 30 kg på 5 år, og på 12,5 år er personen helt forsvundet!

Hvis du starter med at løbe for at tabe dig, virker det måske lidt langt ude, at du skal løbe et par måneder for at tabe 1 kg! 

Men … prøv at tænke et år

frem. Det bliver altså til noget… – med den rette indsats. Og kom så heller ikke til mig om et par år for at skælde ud over, at dine tatoveringer har ændret proportioner..!

Også vægttab efter løbet

Nå….nu skal jeg jo ikke tage modet fra den løber, der ønsker at tabe sig, ved at tale om, at det kræver en stor indsats. Der er flere aspekter i det. Når man løber, er der også noget efterforbrænding. Navnligt nye utrænede løbere oplever, at de i timerne efter en træning har øget puls og fortsat sveder. Test har vist, at der er en øget forbrænding på 10-20 % i nogle timer efter indsatsen. 

Helt ”gratis’” vægttab, og det er ikke indregnet i eksemplet ovenfor! 

Øget kropsbevidsthed

Dét at blive løber øger ofte kropsbevidstheden og giver et øget fokus på brændstoffet … altså fødeindtaget. 

Du bliver nok heller ikke ved med ”kun’”at løbe 5 km pr. gang. I løbet af et halvt års indsats kan de fleste løbe 10 km, og så er vægttabet fordoblet … vupti! Leg evt. selv lidt med tallene. 

Jeg har selv oplevet over 20 kg vægttab for en del år siden. Jeg havde været væk fra løb i et par år, og vægten havde sneget sig for højt op. 

Begyndte at løbe igen, samtidigt med at jeg reducerede mit fødeindtag. Så det kan altså sagtens lade sig gøre at tabe sig ved hjælp af løbetræning. Men det kommer ikke uden sved! 

Badevægt eller målebånd? 

Det er nok værd at overveje, om det er badevægten eller målebåndet, der skal afgøre, om der er sket et vægttab … eller rettere et fedttab. Hvis du rejser dig fra sofaen og bliver aktiv, vil din krop reagere med en ommøblering. Øget muskelvækst og tab af fedt. Muskler er tungere end fedt. Det vil sige, at vægttabet måske ikke er så synligt på vægten, men kan ses på taljemålet. 

En lille løftet pegefinger: Hvis du løber for at formindske dit omfang, så lad være med at bilde dig ind, at det er ok at slutte træningen af med en cola eller et marcipanbrød til kaffen som belønning. Så er du lige vidt. Slik og sukkervand skal ikke bruges som belønning. Dine røde friske kinder, dit forpustede smilende ansigt i spejlet og det våde løbetøj er belønningen. 

For øvrigt kan en løber, der taber sig 5 kg,  gennemføre en halvmaraton 5 minutter hurtigere uden yderligere træningsindsats. 

Altså er et vægttab en win-win. Du taber dig af at løbe, og når du vejer mindre, løber du hurtigere/bedre. 

Bare til info. 

Share.

Der er lukket for kommentarer.