Kvadratisk kunst i Rotunden, Skørping

Annonce

De mange daglige gæster har sikkert bemærket, at der er kommet en hel stribe af kvadrater op på væggene i Rotunden mellem Kulturstationen og Kinorevuen i Skørping. Det er lokale Anette Bruun Hansen, som har hængt 16 af sine egne acrylmalerier op. Malerierne er skabt inden for de seneste 10 måneder i atelieret hjemme i Gravlev, hvor hun og samleveren John Terragni i sommer åbnede ”Pocket Gallery” – et udstillingslokale, som ifølge indehaverne næsten er så lille som en lomme.

I Pocket Gallery kan man se (og købe) Johns keramik og Anettes malerier. Da vægpladsen i ”Pocket Gallery” er begrænset, indgik Anette en udstillingsaftale med Skørping Bibliotek, da hun for nylig opdagede, at væggene i Rotunden stod gabende tomme.
Anette Bruun Hansen er nok bedst kendt som formand for den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforening i Rebild Kommune. Fritiden bliver brugt til at kæmpe for naturen – men også til at male efter den.
På hendes lærreder vikles insekter og planter ofte ind i et virvar af andre billedelementer som fly, soldater og mønstre, – som betragteren så kan bruge sit syn og sin fantasi på at hitte rede i!

Uddannet tekstildesigner

Anette er oprindelig uddannet tekstildesigner fra Designskolen Kolding, hvor hun lærte at designe og trykke all over-mønstre til bogligtekstiler og beklædning. Som færdiguddannet kastede hun sig over maleri, grafik og træskulpturer. Efter 25 år med jobs, familie og frivilligt arbejde er mønster-glæden stadig intakt. Anette er især inspireret af den engelske designer William Morris (1834-1896), hvis smukke mønstre hun ofte gengiver i en mindre pertentlig udgave med sprøjt og løbende maling.

Frihed til at ”flippe ud”…

De udstillede lærreder i Rotunden måler alle 50 x 50 cm – og det er der en idé med: – Det enkelte maleri kan opleves som en afgrænset fortælling og samtidig som et element i en større sammenhæng – som en scene i en film – som et element i et mønster. Når alle mønstrets elementer har samme format, kan de byttes rundt, så malerierne får nye naboer, hvilket måske vil påvirke oplevelsen, fortæller Anette Bruun Hansen og fortsætter: – Når alle billeder har samme størrelse, er det let at lave en rytmisk og samtidig rolig ophængning. Det giver frihed til at flippe lidt ud inden for den enkelte ramme.