Forandringens vinde fortsætter med at blæse blandt Bakkehusene

Annonce

Forandringens vinde fortsætter med at blæse mellem Bakkehusene. Det er ikke kun de fysiske rammer, der har fået en opdatering, også det pædagogiske og læringsmæssige får et løft. Bakkehusene har i skoleåret 2015/2016 indgået et samarbejde med læringskonsulenterne fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, med henblik på at styrke skolernes resultater i Bælum og Blenstrup. I den anledning afholdt skolen for nylig en temaaften, hvor de informerede om projektet.

Primært forældre, men også lærere, pædagoger og presse havde taget imod dette tilbud. Martin Finderup Andersen, kontraktholder ved Bakkehusene, bød velkommen, hvorefter han overlod ordet til de to læringskonsulenter Søren Bechmann og Nikolaj Warming. Søren Bechmann præsenterede nogle generelle temaer og overvejelser omkring folkeskolereformen. Herefter fortalte Nikolaj Warming om det projekt, som Bakkehusene og læringskonsulenterne har arbejdet med, foreløbig siden august. Ministeriet for Børn, Uddannelse og Ligestilling har i dette skoleår vejledningsforløb i 34 forskellige kommuner, hvor i alt 87 skoler er berørt. Heraf er Bakkehusene den ene. Det er dog altid skolens eller kommunens projekt, hvor læringskonsulenterne fra ministeriet kun fungerer som vejledere.

Skoleudvikling

Et skoleudviklingsprojekt med læringskonsulenterne som vejledere forløber i fire faser: 1. Identificere udfordringer, 2. Opstille og kvalificere mål, 3. Implementering, 4. evaluering og forankring. Bakkehusene indledte deres samarbejde med læringskonsulenterne i august i år, og der er tale om et 1 årigt forløb. Hos Bakkehusene har man nu sat sig tre skolemål, som naturligvis har en rød tråd til de nationale og kommunale mål for folkeskolen. Næste del af arbejdsprocessen bliver at udpege de konkrete indsatsområder, som Bakkehusene nu skal arbejde med, for at opnå disse mål. Det betyder, at se på, hvilke ændringer der skal ske på ledelsesnivau samt i forhold til lærerne og eleverne.

Bakkehusene har sat sig følgende mål for udviklingen på deres skole:

  • Skolen implementerer læringsmålsstyret undervisning i alle fag
  • Skolen udvikler en kultur for brug af individuelle samtaler mellem ledelse, lærere og elever
  • Skolen følger en kendt og systematisk plan for, hvordan nye tiltag implementeres og evalueres

Det er vigtigt, at der skabes fællesskab omkring udviklingsprojektet, så både lærere, elever og forældre bakker op, fremfor at det bare pålægges af ledelsen. Samtidig skal der ske ændringer på alle niveauer – alle skal have de rigtige rammer for at kunne skabe de ønskede ændringer.

Ønsket om udvikling

Ønsket om forandring og udvikling på Bakkehusene kom samtidig med, at der kom ny ledelse ved skolerne. På daværende tidspunkt havde skolen desuden en kedelig statistik med dårlige resultater ved afgangsprøverne. Skolen igangsatte derfor på eget initiativ en række tiltage og ansøgte samtidig om hjælp hos Læringskonsulenterne. –Skolen gør det rigtige på rigtigt, rigtigt mange områder, hvilket vi bør kunne forvente giver positive resultater i de kommende prøveresultater fra afgangsprøverne, sagde Søren Bechmann blandt andet. –Bøtten er vendt, så nu kommer der bedre resultater, samtykkede Nikolaj Warming. De konkrete tal fra de seneste nationale tests må ikke offentliggøres endnu, men en mor blandt tilhørerne kunne bekræfte udsagnene ved at sige: -Ungerne kommer stolt hjem og fortæller, at vores resultater i de nationale tests ligger over landsgennemsnittet. Efter den meddelelse rundede Martin Finderup Andersen mødet af med ordene: -Det går faktisk rigtigt godt.

Lidt om skolereformen

Efter skolereformen er de nationale mål for folkeskolen, at folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Samtidig skal skolen mindske betydningen af social baggrund. Og tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes. Fokus er derfor skiftet fra undervisningsmål til læringsmål. Tidligere var der fokus på, hvad eleverne skulle undervises i, hvor den nye reform i stedet tager udgangspunkt i, hvad eleverne skal lære. Undervisningen skal således planlægges ud fra, hvilke kompetencer eleverne skal opnå. Et vigtigt skifte, pointerede Søren Bechmann, da eleverne lærer på mange forskellige måder. Den målstyrede undervisning gør, at lærere og elever nu skal spørge: Hvad skal vi lære i dag? Fremfor som før at spørge: Hvad skal vi lave i dag? Dette gør også, at der lægges større vægt på evaluering og opsamling og opsamling, for at sikre, at den enkelte elev så også har lært det. Eleverne inddrages aktivt i evalueringen.

Forældre og andre, som har interesse for den nye skolereform kan søge yderligere information på www.emu.dk.Reklamelink Her kan også findes forslag til aktiviteter, man kan lave i hjemmet, for at hjælpe sit barn med de områder, hvor barnet endnu ikke har nået målene – der er vel at mærke ikke tale om decideret undervisning.