Borremose og seks andre efterskoler i Danmark udvalgt
Glæde, motivation og samarbejde er i fokus, når Borremose Efterskole ved Nørager efter efterårsferien indleder et fire ugers anderledes undervisningsforløb.
Borremose er én af ialt syv danske efterskoler, som er valgt til et forsøg, hvor der for en halv snes af efterskolens elever sættes særligt intensivt fokus på styrkelse af deres faglige, personlige og sociale kompetencer. Målet er at gøre eleverne uddannelsesparate og livsduelige.
De udvalgte elever skal arbejde med at løfte niveauet i fagene dansk og matematik, men også nye fag som ”Mit liv” og individuelle mentorsamtaler – hvor de sociale og personlige aspekter berøres- bliver en del af det ugentlige skema. Der vil i alle fire uger være to lærere tilknyttet undervisningen af de udvalgte elever.
Tal, bogstaver og ”det sociale”
– Vi ser super meget frem til at hjælpe de af vores elever, som har problemer med tal og bogstaver på efterskolen. Vi er meget heldige at kunne tilbyde vores elever ”intensive læringsforløb”, hvor vi i fire uger sætte fokus på udviklingen af faglige, sociale og personlige kompetencer, så de bliver godt klædt på til at kunne klare sig i fremtiden, fortæller lærer Mona Petersen.
Selvtillid, ”tro på sig selv”
Eleverne vil i forløbet opleve en anderledes læringsform, hvor mange forskellige aktiviteter vil indgå, med helt ny fokus på undervisningen.Det handler i høj grad om at hjælpe eleverne til at få selvtillid, tro på sig selv og ”få øjnene op” for deres uddannelsesmuligheder.
Omgivet af kammerater og lærere i det specielle miljø på en efterskole kan dette læringsforløb give eleverne det nødvendige skub.
Egmontfonden, som støtter projektet, har en helt klar forventning til at efterskolerne kan løfte opgaven og opnå gode resultater – da der i forvejen er en god relation lærer/elev døgnet rundt.
Én af syv skoler i landet
med hvert sit ”pilotprojekt”
Som nævnt er der på landsplan udvalgt syv efterskoler til at deltage i udviklingsprojektet. Lærerne, der deltager i projektet, har siden sidste skoleår gennemgået en uddannelse i det intensive forløb, og de sammensætter selv læringsprogrammet sådan, at det passer til hver enkelt efterskole.
Derfor vil det være helt forskelligt, hvordan de syv efterskoler underviser i de lærte metoder. På sigt håber Efterskoleforeningen, at projektet ”Intensivt læringsforløb” bliver en naturlig del af, hvad der tilbydes på almene efterskoler.
Stolthed over udvælgelse
– Vi er stolte af at være én af de udvalgte skoler, der indgår i projektet. Borremose er en almen efterskole, hvor eleverne skal til prøve i nøjagtig de samme fag som i folkeskolen. Ikke alle elever har lige nemt ved det boglige, og jeg er overbevist om, at dette projekt kan være med til såvel at motivere som løfte de elever, der har de største vanskeligheder, fortæller forstander Marianne Sloth
Udviklingsprojektet betyder, at Borremose Efterskole i de næste to år skal være med til at designe og afprøve intensive læringsforløb med afsæt i efterskoleformens styrker. Det ”Intensive læringsforløb i 9. klasse på efterskoler” er udviklet af Efterskoleforeningen i samarbejde med Professionshøjskolen Metropol – og støttes af Egmontfonden med to millioner kroner.