E-boks er en vigtig størrelse at kende til, fordi det er via e-Boks, at størstedelen af kommunikationen mellem borgeren og de danske offentlige myndigheder finder sted. Har du endnu ikke fundet ud af, hvad e-boks er, og hvordan du bruger det, er det derfor på tide at komme i gang. Her kan du læse mere om, hvad e-boks er, hvad det bruges til, og hvordan du kan få gavn af det.
Den vigtigste digitale post samlet på et sted
Kort sagt er din e-Boks en online postkasse, som samler al din vigtigste digitale post samme sted. Det er på din e-Boks, at du modtager digital post fra de offentlige myndigheder, men du kan også modtage post fra private virksomheder – herunder eksempelvis din arbejdsgiver. Du kan selv være med til at skræddersy, hvilket post du ønsker at få i din digitale postkasse. Det gøres via hjemmesiden E-boks.dk. Du er automatisk tilmeldt digital post fra det offentlige. Den post, du modtager i din eboks, kan du også finde på Borger.dk. Du behøver kun at tjekke din postkasse et af stederne.
Når det er vigtigt at forstå, hvad e-boks er, og hvordan man bruger den digitale postkasse, skyldes det altså først og fremmest, at du herigennem blandt andet kan modtage afgørende og vigtige informationer fra offentlige myndigheder herigennem. Det kan være alt fra hospitalsindkaldelser til informationer om eventuelle overførselsindkomster.
Fordelen ved eboks er, at der er tale om en meget sikker digital postkasse. Al digital post, der sendes og modtages via e-boks er krypteret. Din e-boks er bundet op på dit CPR-nummer og er således særegent din. Det betyder blandt andet, at det ikke er muligt at dele din digitale postkasse med fx en ægtefælde. Har du svært ved at finde ud af e-boks, skal du på ferie eller lignende, kan du dog give læseadgang til en anden, som kan tjekke din e-boks for dig.
Hvordan bruger man e-boks?
For at tilgå din e boks – det vil sige din postkasse med digital post, skal du bruge dit Nem-ID som dit eboks login. Du kan enten bruge det klassiske nøglekort, eller du kan gøre brug af den nyere nøglekort-app, som i mange tilfælde giver mulighed for en mere fleksibel oplevelse. Så snart du er logget ind på din e boks, vil du med det samme tilgå din digitale postkasse.
Der findes to typer af e-bokse – en til privat brug og en til erhverv. E-boks Privat skal du bruge, når du ønsker at modtage post, der vedrører dig som person. Det kan være informationer om din indkomst, om kommende besøg hos sundhedsvæsenet eller lignende. E-boks Erhverv er til virksomheder. Er du virksomhedsejer eller selvstændig, er det gennem e-boks erhverv, at du finder informationer om din virksomhed. For de flestes vedkommende vil altså særligt den private eboks være relevant.
Når du får digital post
Det er ikke alle, der husker at tjekke deres e-boks i det daglige. Derfor er det muligt at tilmelde sig en e-mail- eller SMS-service, der gør det muligt at få en besked, når du modtager ny post i din digitale postkasse.