Borgerne i Rebild kan nu ringe til Den Digitale Hotline, hvis de kører fast i en digital selvbetjeningsløsning på kommunens hjemmeside eller på borger.dk.
Den Digitale Hotline servicerer allerede borgerne i 19 midtjyske kommuner. Erfaringen herfra er så god, at løsningen nu udvides med de nordjyske kommuner.
Hvis borgerne ringer på tlf. 70 20 00 00, får de en borgerservicemedarbejder i røret, som vejleder om, hvordan de trygt og sikkert for eksempel kan melde flytning, skifte læge, udfylde en byggeansøgning eller sende Digital Post.
– Mange borgere foretrækker at bruge selvbetjening om aftenen eller i weekenden, når de har fri fra arbejde eller uddannelse. Og derfor skal vi selvfølgelig også tilbyde hjælp uden for kommunernes normale åbningstid. Det får vi mulighed for med dette samarbejde, siger Lene Nørgaard, leder af Borgerservice i Rebild Kommune.
Åbningstider for Den Digitale Hotline
Det offentlige tilbyder en bred vifte af digitale muligheder, og mange borgere har brug for lidt hjælp, når de forsøger sig med digital selvbetjening eller Digital Post. Den hjælp kan de få hos Den Digitale Hotline – også uden for kommunens normale åbningstid. Den Digitale Hotline er åben mandag-torsdag kl. 9-21, fredag kl. 9-17 og søndag kl. 17-21.
Et vigtigt værktøj
Ud over at hjælpe den enkelte borger, hjælper Den Digitale Hotline også kommunerne med at opfylde regeringens mål om, at 80 % af al kommunikation mellem borgere og det offentlige foregår digitalt fra 2015.
Lene Nørgaard understreger: – Langt de fleste borgere er glade for selvbetjeningsløsninger. Det giver frihed til at kontakte det offentlige, når det passer den enkelte. De, der har brug for hjælp ved computeren, kan nu også blive hjulpet efter arbejdstid og i weekenden. Det giver bedre service.
Lokale arbejdspladser bevares
Den Digitale Hotline bemandes med medarbejdere fra de i alt 30 kommuner. En borger fra Skanderborg kan derfor få kontakt med en medarbejder fra Rebild. Det vil borgeren dog ikke mærke noget til, da alle medarbejderne i hotlinen er uddannede i at vejlede på tværs af kommunegrænser og selvbetjeningsløsninger.
Den Digitale Hotline bevarer derfor arbejdspladser lokalt samtidig med, at den enkelte kommune kan tilbyde borgerne hjælp udenfor den normale åbningstid.