Fælles pædagogik omkring 0-3 årige børn styrker fællesskab og omsorg
Af de kommunale dagplejere Maibritt, Vibeke, Grethe og Anette, pædagog
Tre kommunale dagplejere og en pædagog går i legestue hver fredag i Tumlehøj, Suldrups børnehave. Her har man i godt et år haft et fælles projekt med småbørnegruppen Musene. Formålet med projektet er at få pædagogisk viden inden for småbørneområdet 0-3 årige.
Hele sidste år havde vi et overordnet tema, som var ”Årstidernes skiften” og børns sociale relationer. Vi har arbejdet ud fra 7-kants-modellen, som omfatter enen model, hvorpå vi både kan se, hvad vi forventer os af et projekt, og hvad børnene reelt fik ud af det.
7-kantsmodellens 7 punkter er: Indhold, mål, tegn, evaluering, arbejdsformer/læringsrum, børnenes og personalets forudsætninger og rammefaktorer, hvor alle 7 kanter skal kunne forbindes på tværs.
Bl.a. bier, blade og kold havregrød
I året som er gået, har vi lavet insekthotel ud af en rumopdelt palle med naturmaterialer, som vi fulgte igennem årstiderne og skilte ad i foråret. Her fik børnene mange gode snakke på tværs om både dyr og deres aftryk som f.eks i form af bidmærker og efterladenskaber.
Blade blev indsamlet i de forskellige årstider, lamineret og hængt op og løbende udskiftet med snak om de ting, som hørte til netop denne årstid.
Om vinteren blev der fremstillet fuglemad, lavet malerier med fødderne. Foråret bød på uderum med sansebane bestående af mange forskellige naturmaterialer og udfordrende ting som f.eks. kold havregrød. Alle tingene var i baljer, og børnene blev opfordret til at gå igennem på bare fødder.
Da sommeren kom med det gode vejr, blev der leget med sand og vand i store kar og baner.
I arbejdet med de sociale relationer brugte vi bl.a. navneskilte på både børn og voksne, der blev sunget en bestemt navnesang hver gang og spist morgenmad sammen. Desuden blandede vi børnene på kryds og tværs og tog indimellem også børnene ud aldersmæssigt i grupper.
Styrket fællesskab, omsorg og tryghed
Disse sociale relationer kan vi se er kommet til stor udtryk i et styrket fællesskab, tryghed børn/voksne og barn/barn imellem. Der er dannet nye venskaber på tværs og omsorgen for hinanden er blevet meget større.
Den røde tråd fra dagpleje til børnehave er blevet forstærket – både i form af projekt og genkendelighed. Vi nu er af sted en gang hver uge i forhold til tidligere som kun var hver anden uge.
Nu skal vi så i gang med vores nye projekt, som denne gang bliver sammen med Annette, som er pædagog i småbørnegruppen.
Babytegn og sprogets udvikling
Vi har valgt at fokusere på babytegn og læreplans-temaerne: Sprog, kulturelle udtryksformer og værdier.
Inden for dette vil der bl.a. blive lavet teater, hvor børnene inddrages i stykket, sange for at styrke sprog, rytme og de sociale relationer, dialogisk læsning, højtidsforberedelser/traditioner, hvor vi både skal klippe/klistre, gå i kirke og snakke om, hvorfor disse forskellige højtider bliver afholdt.
Vi vil understøtte sproget med babytegn og derigennem lære børnene at give udtryk for behov og følelser, både til de andre voksne, og bestemt også børnene imellem.
Vi er fulde af energi og glæder os til det fremtidige samarbejde.


