Innovation anno 2016

Annonce

Forleden onsdag indtog flere talere podiet hos Mekoprint i Støvring til arrangementet, ”Innovation anno 2016”. Eftermiddagens program bød på oplæg fra Mekoprints egne, repræsentanter fra Center Arbejdsmarked og Business Rebild, samt hovedtaler Morten Albæk.

Dørene blev slået op kl. 15.00 til arrangementet med Morten Albæk som hovedtaler i Mekoprints lokaler. Stedet blev hurtigt fyldt af de mange tilmeldte, som var meget ivrige efter at høre hvad Albæk – filosof, forfatter, debattør, direktør – havde at sige om innovation, ledelse og mennesker generelt.

Jane Bejlegaard Lindberg, konstitueret Erhvervs- og Turistchef i Rebild Kommune og Susanne Nielsen, Arbejdsmarkedschef, var arrangementets første talere. Derefter fortalte administrerende direktør hos Mekoprint, Anders Kold, kort om Mekoprint og om de primære værdier, hvoraf nysgerrighed og opfindsomhed à la Georg Gearløs blev nævnt flittigt som drivende elementer for innovation. Innovationschef Morten Christensen fremviste forskellige produktløsninger – konkrete eksempler på Mekoprints innovative tilgange til deres produkter.

 

 Morten Albæk – stærk retoriker med et fast blik

Morten Albæk indtog scenen med hurtigtalende charme og selvironisk humor, og der gik ikke længe før den første latter bølgede frem og tilbage hos de deltagende. Morten Albæk har, på trods af sine sølle 40 år og en utraditionel uddannelse indenfor historie og filosofi, markeret sig centralt i erhvervslivet, blandt andet med flere centrale poster i store virksomheder koncerner som Danske Bank og Vestas.

Morten Albæk tacklede innovation og ledelse på en meget filosofisk måde, hvor mangel på meningsfuldhed i arbejdslivet blev fremhævet. Morten Albæk kom med statistikker, som bl.a. illustrerede en uoverensstemmelse mellem hvor mange timer den almindelige dansker tror de arbejder, og hvor meget de faktisk arbejder. Et sådan skel får Morten Albæk til at konkludere, at arbejde føles tungere, selvom vi i realiteten leverer mindre. Albæk citerede undersøgelser fra McKinsey & Company, som viste at medarbejdere, der kan se en mening i livet med det arbejde de udfører, er 63 % mere motiverede end dem, som blot er tilfredse med det arbejde de har og udfører, hvorefter der blev tegnet regnestykket ”produktivitet + effektivitet = konkurrencekraft”.

 

 Ærlighed og professionel intimitet

Albæk sammenlignede også ledelse med børneopdragelse, i og med at man ikke skal lade trangen til at vise hensyn til folk afholde sig fra at være realistisk og ærlig omkring tingene, men med en kærlig bagtanke. Tina da Silva, marketingskoordinator i Mekoprint og selvstændig, vendte ærligheden på hovedet. – Jeg tror, at for at have den her ærlighed, som han [Morten Albæk] taler om, er der nødt til at være tillid. Der er jo det med ærlighed, at hvis man er ærlig overfor andre, kan man jo også forvente at få det tilbage igen, hvilket jeg tror ofte afholder folk fra at være ærlige – for man har i virkeligheden ikke overskud til selv at høre hvad den ærlige mening er.

Vi spurgte Anders Kold hvad han fik ud af Morten Albæks budskab om ærlighed og kærlighed overfor medarbejdere. – Det kan vi faktisk relatere os rigtig meget til og vi bevæger os mere og mere i den retning. Det er en modningsproces for os som virksomhed og som ledelse, og gå fra mere traditionel ledelsestilgang til at være endnu mere meningsorienteret i vores kommunikation og i vores tilgang til ledelse. Kold er dog skeptisk over at skrotte hensyn, – Jeg er mere en kombination af ærlighed og hensynsfuldhed – jeg tror ikke rendyrket ærlighed er vejen frem, men den er vigtig altid at have med som kontrolspørgsmål.

 

Networking og tapas

Efter tankevækkende oplæg fra Morten Albæk havde deltagere mulighed for at networke. Flere stande var sat op, og de tilmeldte havde derfor også rig mulighed for at få en meget uformel snak med fx Væksthus Nordjylland, Business Rebild og Center Arbejdsmarked omkring deres muligheder for bl.a. forretningsudvikling, medarbejdere og de mange væksttilbud.