Kreativitet og bæredygtighed på Sortebakkeskolen

Annonce

I skoleåret, som netop er afsluttet, skulle 9. årgang for første gang til prøve i en fællesfaglig naturfagsprøve inden for fagene biologi, geografi og fysik/kemi.

”Hvorfor ikke starte forberedelserne allerede nu..?”, tænkte eleverne i 8. klasse, som jo skal til prøve næste år, og kastede sig ud i fem ugers arbejde med et fællesfagligt naturfagsprojekt i alle deres fysik/kemi-, geografi- og biologitimer.

Selvvalgte emner
De har arbejdet sammen i grupper om et selvvalgt emne, og emnerne har været meget forskellige lige fra bilproduktion, bæredygtig produktion af biler, tog og tøj, regnskoven og fældningen af regnskoven, solceller, vandenergi, dyrearter der forsvinder i Danmark, økologi og konventionel landbrug samt plastikfremstilling, -nedbrydning, -forurening.
Stor udstilling
– plastik i fokus
Forløbet blev afsluttet med en stor udstilling, hvor mellemtrinnets elever var inviteret til at gå rundt til grupperne for at høre om de forskellige projekter.
Eleverne på 8. årgang havde udvist stor kreativitet og bl.a. lavet film af de forsøg, de havde lavet, og andre lavede forsøgene på selve udstillingen.
Mange elever havde sat fokus på problematikkerne med plastik, både det at fremstille det og de konsekvenser plastikaffald har for hele verden. Som forsøg var der fremstillet bæredygtigt plastik af kartoffelmel, glycerin og eddike.

”Håndholdt saftevand”
Mathilde Højer Thomsen, Victoria Femhøj Jensen og Kamma Sørensen lavede et spændende forsøg med ”håndholdt saftevand”. De havde udnyttet vandets
overfladespænding til at lave emballage til saftevand, så man fik ”saftevandsdråber” i hånden, lige til at putte i munden – hvis ikke man så og prøvede det, kunne man næsten ikke forstå, det kunne lade sig gøre.
Stor viden og engagement kendetegnede udstillingen, så 8. klasse-eleverne kan vist med sindsro se frem til den ”rigtige” prøve efter skoleåret 2017/18…!

FOTO: Var det noget med et stykke håndholdt saftevand…?