Løbeklummen, del 7: Sæt farten ned og distancen op

0

Af: Gert Friis  friisand@gmail.com

Har løbet hele sit voksne liv og kan ikke stoppe. Løber for sjov, og når det er alvor. Løber til hverdag og fest. 

Løber i ferien og juleaften.  Løber alene og sammen med Skovløberne Rold.  Løber for sig selv og som træner. 

 

Det har i en del år været god tone i seriøse løbekredse, at skal du blive en god løber, hedder det ‘hurtigt, hårdt og kort’.

Altså hårde træningspas med høj fart og begrænset længde. Løb med fare for at kaste op eller falde i tungen, som plejer jeg at kalde den slags træning.

Det giver skam god mening at give den et ordentlig tryk på speederen, hvis man vil træne sin kondition i top, men det er bestemt ikke den ideelle træningsform for dig som motionsløber.

Det med at hive de sidste procenter ud af hjerte og lunger er mest for dem, der løber de korte distancer op til 800 meter på konkurrenceplan. Os, der løber 5-10 kilometer eller de længere løb, har meget mere brug for en god udholdenhed.

Der er ikke spor i vejen med stilhed og naturens lyde. Men mange løbere har opdaget den afveksling og fornøjelse, der kan være i at have lyd med i ørerne. Der er ikke noget rigtigt eller forkert her – på trods af, at argumentet, at man bør løbe med fuglesang og vindens susen som eneste akkompagnement, ofte fremføres ganske hårdnakket i diverse løbedebatgrupper. Hvis du har lyst til at have underholdning med på løbeturen, så gør det. Jeg sætter selv stor pris på de bøger, jeg får ‘læst’, når jeg er ude at løbe alene.

Dieselmotor eller Formel 1..?

Hvordantrænerduså,hvisduvilværeensejtrækkendedieselmotorfremforenFormel1-racer?Dublivergladnu,nårjegsiger,atmantraeter‘fedtforbrænding’.

Deterdaetpositivladetord‘fedtforbrænding’.Prøvselvatsigedethøjt,mensdukiggernedpåbadevægten.Deternærmestsomom,nålenrykkerlidttilvenstre!

Brænd fedtet af..!

Nårenutrænetløbergårigangmedløbetræning,kommerdetbedstebrændstoffrakulhydrater.

Deterdet,voresforbrændingkan;forbrugedenenergi,dererblevethældtpåtankenindenaktiviteten.

Der er bare den hage ved det, at vi ikke har brændstof i form af kulhydrater til ret lang tids træning. Som utrænet løber går du nemt sukkerkold. Du kan faktisk møde ‘muren’ ret hurtigt i opstarten. ’

Jeg husker for mange år siden, da jeg begyndte at løbe 10 kilometer plus. Jeg kunne gå fuldstændig død. Løb de sidste kilometer med madfantasier, der nærmest var stærkere end de lumre fantasier, jeg havde om naboens datter, da jeg var 15.

Duskalhavegangi‘fedtforbrændingen’,ogdetfårduvedatløbelangsomtogløbelængere.Sålærerdudinkrop,atdenharbrugformerebrændstofenddetoostemadder,derbefindersigiditforbrændingskammer.Såskalkroppengådentungevejnedpålagereteftermerebrændstof–herhedderbrændstoffet‘fedt’.Detlager,derhosmangeafoserrigeligtfyldt.

Det handler så bare om at få fat i det. Kroppen skal vænnes til, at du ikke kan nøjes med kulhydrater som forbrænding.

Løb langsomt og løb langt

’Langtlangsomtløb’ermetoden.Dererentilbøjelighedhosmangeløberetil,atderskalløbesmedfuldild.Glemdet;sætfartennedognyddet.Istartenkandetgodtføleshårdtpådelængeredistancer,navnligthvisdu,somjegvar,eretafdemennesker,dernemtgårsukkerkold.

Efterhånden som din krop lærer at forbruge fedt som energikilde, går det meget nemmere. Du kan desuden booste din fedtforbrænding ved at løbe på tom mave, men det kan for nogle være meget ubehageligt.

Jegløbersjældentsukkerkoldnu.Løbsålangsomt,atdukantaleubesværetmeddinemedløbere.Ellerløbetminutlangsommereprkilometerenddukan,nårdugiverdengas.

Løberdumedpulsur,såholdøjemedpulsenogholddennede.Hvisduf.eks.normaltløbermedpuls160,sætdapulsennedtil135ogværikkeblegforatgåopadbakkerne.

Det var lidt populære og hurtige regler for at løbe langsomt, men her i spalterne er der ikke plads til at blive mere teknisk. Resultatet, i form af bedre fedtforbrænding = større udholdenhed, skal nok indfinde sig.

Jeg vil i et senere indlæg komme ind på metoder til at løbe langsomt og træne målrettet. Hvis du har lyst til at fordybe dig lidt i emnet, kan søgeord som ‘Maffetone’ og ‘Heckelman-metoden’ give dig spændende viden.

Altså på med løbegearet

og lunt derudad.

Nyd, at du forbrænder fedt, og at du ikke falder i tungen i dit forsøg på at hive de sidste kræfter ud af din forpinte krop. Løb ikke med fuld ild men med liv i gløderne!

Share.

Der er lukket for kommentarer.