MILIFE: bedre kammeratskab og selvforståelse

Annonce

Over ni fredage har eleverne i 7.b på Karensmindeskolen i Støvring haft fokus på deres mentale sundhed. De har både arbejdet med at blive bedre til at tage ansvar for deres eget liv – og med at blive endnu bedre klassekammerater.

De unge har blandt andet arbejdet med deres egne værdier og klassens værdier, styrker, forskelligheder, kommunikation og kropssprog.

Underviser på MILIFE kurset Helle Bitsch Pedersen fra Rebild Ungdomsskole fortæller: – Vi tager altid afsæt i de unge – deres interesser, oplevelser og udgangspunkt. Vi bruger utraditionelle læringsmåder og arbejder med de unge gennem gruppeprocesser og forskellige medier. Kun ved aktiv involvering og ved at bruge alle sanser kan vi udfordre og rykke dem.

Positiv evaluering

Eleverne har evalueret forløbet, og er enige om, at de har lært meget om sig selv – og om det at fungere i en klasse eller i andre sociale sammenhænge:

– Det har været godt – det vi har lært om os selv og om andre. Det har også været sjovt, de øvelser vi har haft, fordi de er meget anderledes end bare at sidde og læse. Det har været godt at lave ting på en ny måde. Undervisningen er meget sjovere…MILIFE er godt, fordi vi bliver bedre til at kommunikere, og vi styrker vores sammenhold i klassen, fortæller en af eleverne efter afslutningen på forløbet.

Den åbne skole

Det er iøvrigt ikke første gang, MILIFE-systemet bruges i Rebild Kommune.

Rebild Ungdomsskole har afviklet MILIFE-forløb i et par år på flere forskellige skoler og samarbejdet med jobcenteret i kommunen.

Sidste år besluttede Rebild Byråd at afsætte midler til at arbejde med ”sunde unge” i bred forstand. Det blev, i samarbejde med Rebild Ungeråd og Center Sundhed, til fire forskellige undervisningsforløb i ungdomsskoleregi.

Forløbet på Karensmindeskolen er en del af folkeskolens understøttende undervisning på forsøgsbasis: – Samarbejdet mellem Rebild Ungdomsskole og Karensmindeskolen er en udløber af folkeskolereformen og ønsket om at invitere flere ”spillere” ude fra ind i den traditionelle undervisning – det der kaldes ”den åbne skole”, siger leder af ungdomsskolen Jens Skov Jørgensen og fortsætter:

– Det hænger også vældig godt sammen med Rebild Kommunes vision om et sundt liv i en sund kommune – I MILIFE er det de unges mentale sundhed, der er i fokus. De unge bliver mere bevidste om den tilgang, de har til livet, og bliver bedre rustet til at træffe afgørende valg, både fremover og i deres dagligdag. Karensmindeskolen er så tilfreds med forløbet i 7.b, at de har købt lignende MILIFE-forløb til 7.a og 7.c. De nye forløb begynder i slutningen i februar, tre timer hver anden uge, og bliver også en del af den understøttende undervisning på klassetrinnet.