Oplevelser og relationer er vejen frem for Rebilds detal- og servicefag

0

Hovedattraktionen ved Business Rebilds nytårskur for detailhandlen var nordjyske Jacob Risgaard, som er medejer af Nordens førende webshop på nettet, Coolshop.
Nytårskuren er en del af Business Rebilds netværkstilbud for detail- og servicefaget og bød også på inspiration fra Retail Consulting Company til optimering af det personlige salg i kommunens fysiske butikker.

47 ledere og medarbejdere fra kommunens detail- og servicevirksomheder, som alle er medlemmer af detailnetværket, sad yderst på stolen ved nytårskuren i Rebild.
Det lokale erhvervskontor, Business Rebild, har oprettet detailnetværket for at inspirere og løfte kompetencerne hos de lokale erhvervsdrivende inden for detail- og servicefaget i kommunen, så de er så godt rustede som muligt i den stadig stigende konkurrence fra nethandlen.
Ved nytårskuren fik medlemmerne af netværket inspiration og input i form af Jacob Risgaards personlige historie om, hvordan han i Nørresundby har haft succes med at skabe en virksomhed, som er kåret til Danmarks bedste webshop og har næsten to millioner faste kunder i syv lande.
Positive perspektiver med oplevelser og relationer
– Jeg ser positive fremtidsperspektiver for de fysiske butikker i Nordjylland, hvis de formår at levere en unik service og oplevelser til kunderne, som onlinebutikkerne ikke har mulighed for at matche.
– De fysiske butikker har den fordel, at de har den direkte kontakt med kunden og kan danne relationer og derved skabe tryghed for kunden, fastslog Jacob Risgaard og fortsatte: – Jeg er sikker på, at der altid vil være fysiske butikker, men det er dem, der forstår at skabe oplevelser og relationer, og som har hjertet med, der får succeserne, lød det på ægte nordjysk, da Jacob Risgaard indtog scenen og i en times tid udfordrede tilskuerne med sit syn på, hvad der skal til for at slå igennem som detailist på nettet og i fysiske butikker.

Hvordan gøre en forskel..?

Ud over Jacob Risgaard, var også Mikkel Pii fra Retail Consulting Company inviteret til at inspirere.
Han har sammen med Business Rebild været facilitator på netværksmøderne for detailnetværket, hvor omdrejningspunktet hver gang har været: ”Hvordan kan vi
gøre en forskel som
detailhandlere? ”
– Den fysiske detailhandel vil ikke forsvinde fra gadebilledet, men den vil forandre sig, – og der vil være øgede krav til både ledere og medarbejdere. Der er behov for ledere, som konstant er forandringsparate og forandringsskabende ved at gå foran.
– Ledere, der går forrest for at sikre, at den fysiske butik leverer det som kunden anno 2019 ønsker sig: Nærvær, service og oplevelser!
– Samtidig skal medarbejderne i butikken også være i stand til at levere de samme ting – hver dag og til hver kunde. Kun på den måde, vil den fysiske butik også i fremtiden have en berettigelse, fortalte Mikkel Pii fra scenen.

Søger bevidst inspiration i
unikke nordjyske historier

Birgitte Frost Larsen, erhvervskonsulent i Business Rebild, udtalte efter eventen:
– Vi vil gerne finde de unikke nordjyske historier til inspiration for vores lokale detailhandlere og udbydere af serviceydelser.
– Jacob Risgaard formåede virkelig i aften at inspirere og tale i øjenhøjde med den enkelte ejer af en detailbutik. Blandt andet lagde han vægt på, at det personlige salg i de fysiske butikker er en stor konkurrenceparameter, som er værd at fokusere på løbende.
– Det er derfor fantastisk at opleve så stor opbakning til denne inspirations- og netværksaften, hvilket viser interessen for at udvikle egen virksomhed og ønske om at styrke netværket på tværs i kommunen.

Spisning, bobler og netværk

Nytårskuren indledtes med spisning, bobler og rig mulighed for netværk, inden erhvervskonsulent Birgitte Frost Larsen bød velkommen og fortalte deltagerne om Detailnetværk Rebild, som er et netværkstilbud til lokale service- og detailvirksomheder, som mødes ca. fire gange om året for at få nyt indspark til at udvikle sig. Samtidig er det også et mål med netværket, at de lokale kan få inspiration fra hinanden gennem sparring og indsigt i hinandens virksomheder, udfordringer og muligheder.

Plads til at give
inspiration til endnu flere

I 2019 har netværket plads til endnu flere af kommunens detailhandlere og serviceudbydere.
Næste netværksmøde er allerede på plads, og finder sted den 8. maj i år.

Share.

Der er lukket for kommentarer.