Rebild Ungdomsskole: Uddannelsesparat med “Læringslokomotivet”
På landsplan erklæres næsten hver tredje elev på Folkeskolens ældste klassetrin ”ikke-uddannelsesparate”.
Det er et voldsomt problem, ikke kun set igennem de unges briller, men på lidt længere sigt for Danmark som helhed.
Dét gør Rebild Ungdomsskole nu noget ved!
Det sker i form af ”Læringslokomotivet”, som på en fire ugers overnatnings-camp i september skal give 20 af eleverne fra Rebild Kommunes folkeskoler et markant læringsløft i dansk, matematik og sociale kompetencer, så de kan komme med i gruppen af ”uddannelses-parate”.
Kort før påske inviterede Rebild Ungdomsskole til informationsaften for unge og deres forældre vedrørende Læringslokomotivet.
Der blev fortalt historier, givet en masse informationer og stillet spørgsmål.
Og især for de unges vedkommende grinet og interageret med hinanden. Forhåbentlig gik alle hjem lidt klogere på, om de skulle søge en af de 20 pladser i læringslokomotivet.
De glemmer det aldrig!
Mere præcist afvikler Rebild Ungdomsskole som nævnt en fire-ugers camp med overnatning for unge i 7. og 8. klasse fra Rebild Kommunes folkeskoler i september i år.
Campen sætter rammerne for et læringsløft i dansk og matematik samt udfordrer og udvikler de unges personlige og sociale kompetencer.
”Læringslokomotivet” parkeres ved Rebild Vandrerhjem, og de unge møder ind til engagerende undervisere fra ungdomsskolen og folkeskolerne, som skal sætte kursen for fire uger, de unge aldrig glemmer.
Overvældende interesse
Ansøgningsfristen er udløbet og visitationsudvalget skal nu udvælge de 20, som de vurderer vil få allermest udbytte ud af campen.
– Interessen har været overvældende, fortæller ungdomsskolens leder Jens Skov Jørgensen og tilføjer: – Vi er meget beærede over at få muligheden for at være en aktiv medspiller i forhold til at løfte de unges niveau i dansk og matematik og ikke mindst skabe muligheden for at de unge får lyst til og ikke mindst troen på, at de kan lære mere og dermed blive uddannelses-parate.
Campen skal følges op
Målet med campen er netop at bidrage til, at de unge bliver uddannelsesparate.
Det gør en fireugers camp naturligvis ikke alene, men forskning viser, at netop det at skifte rammen, have alternative læringsformer og tænke sammenhænge mellem de personlige, faglige og sociale mål bidrager gunstigt.
Samtidig er det afgørende, at eleverne efter lærings-campen oplever et motiverende efterforløb, som fastholder dem i den gode udvikling. Alle sammen elementer som Læringslokomotivet tager udgangspunkt i på baggrund af nationale og internationale erfaringer med intensive læringsforløb.
Underviserne undervises
– Vi glæder os til at læse de unges ansøgninger, understreger Jens Skov Jørgensen og påpeger: – Vi er, til trods for de unge først starter i september, allerede i fuld gang med planlægningen.
Underviserne på forløbet er allerede på uddannelse – et forløb lavet særligt til Læringslokomotivet – hvor både ungdomsskolens undervisere og de lærere fra henholdsvis Karensmindeskolen og Skørping skole, som bliver en del at teamet omkring Læringslokomotivet, deltager. De sidder på skolebænken frem til august, sommerferien undtaget, for at være opdateret i de læringsmetoder, der sættes i spil i forløbet.
Samtidig er det hele ungdomsskolens arsenal af grej, der benyttes for at udfordre de unge i såvel undervisnings- som fritidsdelen, så der bliver en synergi på tværs af dagen, og giver det fulde udbytte af at være på en camp med overnatning.
Spændt forventning
Imens går de unge spændt og venter på svar, og må væbne sig med tålmodighed indtil en gang i juni, nårde får svar på, om de er én af de heldige, der får en plads. Alternativt kan de, hvis de stadig er i målgruppen næste år, vælge at ansøge igen, når Rebild Ungdomsskole afvikler næste forløb af Læringslokomotivet.
Fakta:
– Rebild Ungdomsskole er én blandt 12 ungdomsskoler nationalt som er udvalgt
til at udrulle intensive læringsforløb for 7. og 8. klasses elever
– Læringsforløbet sætter fokus på både de faglige, sociale og personlige kompetencer
– Læringslokomotivet er støttet af Egmontfonden, som arbejder for et godt liv for børn og unge
Projektet er forankret i Ungdomsskoleforeningen, som støtter udviklingen af de danske ungdomsskoler
– Næsten hver tredje elev på landsplan bliver erklæret ikke-uddannelsesparat
– Rebild Ungdomsskole udruller to læringsforløb som 4 ugers camp med overnatning,
henholdsvis september 2017 og september 2018.