Hvis du på nuværende tidspunkt står uden job, og ønsker at finde en indgangsvinkel til jobmarkedet, så vil denne artikel potentielt set kunne hjælpe dig på rette vej. Selvom arbejdsløsheden i Danmark er lav på nuværende tidspunkt, så er der stadig stor efterspørgsel efter medarbejdere, der arbejder indenfor et ganske specifikt område; digital markedsføring.
Hvis ordene “digital markedsføring” er nye for dig, så anbefaler vi, at du allerede nu søger lidt omkring efter blogs og guides, som kan give dig en idé om, hvad dette drejer sig om. Det vil også gøre, at du får lettere ved at forstå nedenstående skriv, hvor vi kommer ind på SEO optimering.
Hvad er SEO?
SEO er en engelsk forkortelse, som står for Search Engine Optimization. På dansk kalder vi det også for SEO som forkortelse – dog er selve navnet “søgemaskineoptimering”.
Ønsker virksomheder at blive eksponeret på Google, så er der i bund og grund to forskellige måder at gøre det på.
- Enten sker eksponeringen via annoncer (Google Ads)
- Ellers sker eksponeringen via de organiske søgeresultater.
Google Ads koster pr. klik hvorimod de organiske søgeresultater er “gratis” at eksponeres på samt at få kliks fra. Dog kræver det naturligvis en investering, for at kunne komme frem i de organiske søgeresultater på Google. Det er her, hvor du potentielt set kunne komme ind i billedet med en viden om SEO optimering.
Lyder alt dette allerede nu uoverskueligt? Så anbefaler vi at læse denne guide til SEO optimering af Micky Weis.
Hvorfor er SEO relevant på arbejdsmarkedet?
Om hvorvidt SEO er relevant for en virksomhed afhænger naturligvis af, hvad det er for en virksomhed, man taler om. Dog vil det, for det meste, være tilfældet, at SEO kan skabe et boost i antallet af konverteringer.
Selv “ikke-digitaliserede” brancher såsom tømrer, gulvslibere og malere er kommet med på bølgen og investerer i søgemaskineoptimering samt andre digitale kanaler. Problematikken er dog, at der pt. er mangel på folk, der kan skabe resultater.
Der er derfor en mulighed for at dygtiggøre sig indenfor et felt, hvor der er efterspørgsel efter en. Langt de fleste uddannelser har ikke SEO m.v. på programmet, da det er yderst svært at lære fra sig omkring, medmindre man sidder med det til dagligt. Algoritmer ændres næsten ugentligt, og derfor er noget af det bedste, som du kan gøre, hvis du ønsker at dygtiggøre dig indenfor søgemaskineoptimering, at læse op på det online. Der findes et hav af fantastiske blogs til dette formål.